Jumaat, 31 Julai 2009

Rauhah Imam ‘Abdullah al-Haddad : Bagaimana mahu menghadapi pujian seseorang terhadap kita.

Al-Imam al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad رضي الله عنه berkata di dalam kitabnya Risalatul Mu’awanah wal Muzhaharah wal Mu’azarah:

Jika seseorang memujimu sedangkan hatimu tidak menyukai pujian dan pujian itu memang ada pada dirimu, maka bacalah doa berikut:

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ

Ertinya: Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk

Dan jika dia memujimu dengan sesuatu yang tidak kau miliki, maka bacalah [1]:

أَللهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِيْ بِمَا يَقُوْلُوْنَ، وَاغْفِرْلِيْ مَالاَ يَعْلَمُوْنَ، وَاجْعَلْنِيْ خَيْرًا مِمَّا يَظُنُّوْنَ

Ertinya: Ya Allah, jangan Engkau tuntut aku dengan apa yang mereka katakan (ucapkan), dan ampunilah aku atas apa-apa yang mereka tidak ketahui dan jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka sangkakan.

Notakaki:

[1] Sayyiduna Abu Bakar as-Siddiq رضي الله عنه , tatkala dipuji, beliau berdoa:

اللهم أنت أعلم بي من نفسي وأنا أعلم بنفسي منهم. اللهم اجعلني خيرا مما يظنون واغفرلي مالا يعلمون ولا تؤاخذني بما يقولون

Ertinya: Ya Allah, Engkau lebih mengetahui hal keadaanku daripada diriku, dan aku lebih mengetahui hal keadaan diriku daripada mereka. Ya Allah, jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka sangkakan, dan ampunilah aku apa-apa yang mereka tidak ketahui, dan jangan dituntut dengan apa yang mereka katakan.

Sekian dari ~ abu zahrah ~

Kalam Salaf : Tanda Keredhaan Allah

Tersebut di dalam kitab Nurun lil Qulubi Yuhdi karya al-Habib Hasan bin Sholeh al-Bahr al-Jufri رضي الله عنه [1]:

Ketika disebutkan kata-kata Syaikh ar-Rifa’i رضي الله عنه:

علامة رضا الله عن العبد نشاطه في الطاعات وتثاقله في المعاصى

Ertinya: Tanda keredhoaan Allah pada hambaNya adalah semangatnya untuk melakukan keta’atan dan rasa beratnya untuk mengerjakan kema’siatan.

Maka al-Habib Hasan bin Sholeh al-Bahr al-Jufri رضي الله عنه berkata:

علامة رضا الله على العبد وجود حلاوة الطاعة ومرارة المعصية

Ertinya: Tanda keredhaan Allah pada hambaNya adalah jika ia dapat merasakan manisnya ta’at dan pahitnya ma’siat.


[1] – Nasab beliau adalah Hasan bin Sholeh al-Bahr bin ‘Aidrus bin Abu Bakar bin Hadi bin Sa’id bin Syaikhan bin ‘Alwi bin ‘Abdullah at-Tarisi bin ‘Alwi bin Abu Bakar al-Jufri bin Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad bin Ahmad bin al-Faqih Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Shohib Mirbath bin ‘Ali Kholi’ Qasam bin ‘Alwi bin Muhammad bin ‘Alwi bin ‘Ubaidullah bin Ahmad al-Muhajir bin ‘Isa bin Muhammad bin ‘Ali al-‘Uraidhi bin Ja’far as-Shodiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin ‘Hussin al-Sibth putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم.

Beliau dilahirkan di kota Khali’ al-Rasyid (Huthoh) pada tahun 1191H. wafat pada waktu Dhuha, 23 Dhulqaedah 1273H di Dzi Ishbah.


[Petikan dari buku Sholat Para Wali terjemahan dari kitab Sholatul Muqarrabin karangan al-Habib Hasan bin Sholeh al-Bahr al-Jufri, oleh al-Habib Novel Muhammad al-Aidarus, terbitan Putera Riyadi ~ abu zahrah ~]




Khamis, 30 Julai 2009

Kalam Salaf : Hubungan Wajah Dengan Hati

Ketahuilah orang yang berhati lembut adalah orang yang wajahnya berseri-seri dan sering tersenyum. Sebab, keadaan hati itu tercermin pada wajah. Perumpamaan wajah dan keadaan hati seperti bayangan sebuah dahan dengan dahan itu sendiri. Bayangan tidak akan berbeda dengan bentuk aslinya. Bahkan ke mana pun dahan itu bergerak, bayangannya akan selalu ikut. Begitulah perumpamaan wajah terhadap hati: semua yang disembunyikan hati akan tampak di wajah.

Orang-orang yang memiliki bashîroh mampu mengetahui isi hati seseorang hanya dengan melihat wajahnya. Ucapan paling mendalam yang pernah kudengar sehubungan dengan ini adalah ucapan Syu’bah bin Hajjaj: “Jika aku melihat punggung (belakang) seseorang aku pasti mengetahui apa yang terdapat dalam hatinya.


Bagaimana jika kamu melihat wajahnya?” tanya seseorang.

Wajah adalah lembaran yang dapat dibaca. Jika hatinya keras, wajahnya tampak keras dan muram, hampir tidak pernah senyum. Jika hatinya lembut, ia akan bersikap ramah kepada teman-temannya, rindu pada kampung halaman, dan menyesali umur yang telah disia-siakannya. Sebagaimana dikatakan, bahwa jika kamu ingin mengetahui kesetiaan seseorang, maka perhatikanlah bagaimana kerinduannya pada kampung halamannya, kesedihannya ketika mengingat teman-temannya yang telah meninggal dan penyesalannya atas umur yang telah dilewatkannya,” jawabnya.



Petikan dari buku terjemahan dari kitab Idhohu Asrori ‘Ulumil Muqorrabin oleh al-Habib Muhammad bin ‘Abdullah bin Syaikh bin ‘Abdullah bin Syaikh bin ‘Abdullah al-Aidarus bin Abu Bakar as-Sakran, terbitan Putera Riyadi. ~ abu zahrah ~


Selasa, 28 Julai 2009

Perbanyakkanlah bershalawat di Bulan Sya'ban ....

Bulan Rajab telah berlalu dan, alhamdulillah, kini kita sedang berada di bulan Sya’ban dan moga-moga Allah sampaikan kita ke bulan Ramadhan. Ameen.

Kalau di bulan Rajab, merupakan bulan yang berlaku padanya peristiwa Isra’ wal Mi’raj dimana Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menerima perintah mengerjakan sholat langsung dari Allah Azzawajalla, maka di bulan Sya’ban pula terdapat beberapa peristiwa, diantaranya adalah:
  • terjadinya peristiwa terbelahnya bulan yang sebagaimana tersebut dalam al-Quran di surah al-Qomar ayat 1
  • turunnya perintah penukaran qiblat dari Masjidilaqso ke Masjidilharam sebagaimana yang dijelaskan di dalam surah al-Baqarah ayat 144
  • dan turunnya perintah supaya bersholawat ke atas junjungan mulia Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, sebagaimana yang tersebut di surah al-Ahzaab ayat 56.



Allah Azzawajalla berfirman:

إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلاَئِكَـتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِيماً

Ertinya: Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya bersholawat keatas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, bersholawatlah kamu keatas Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (surah al-Ahzaab: 56)

Maka kerana itulah bulan Sya’ban ini dikenali sebagai Syahrussholati, kerana dibulan inlah turunnya ayat diatas. Tatkala turun ayat tersebut (ayat al-Ahzab: 56), maka shahabat bertanya kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bagaimana bersholawat kepada Baginda صلى الله عليه وآله وسلم sebagaimana tersebut di dalam beberapa riwayat, maka Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, antaranya: Kalian ucapkanlah:

اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم، وبارك على محمد وعلى آل محمد، كما باركت على آل إبراهيم في العالمين، إنك حميد مجيد


Maka memperbanyakkan sholawat kepada junjungan kita Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم.

Adapun sighah sholawatnya terpulanglah … … mau bersholawat dengan sholawat Ibrahimiyyah … silakan, bahkan inilah yang terbaik kerana ianya sighah yang terpilih untuk dibacanya di dalam tasyahhud akhir. Syaikh Yusuf an-Nabhani menyebut di dalam kitabnya Afdhalush Sholawaat 'ala Sayyidis Saadaat ketika membicarakan berkenaan sholawat ini, antara katanya:-
Inilah sighah sholawat yang paling sempurna yang ma`tsur diriwayatkan daripada Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم

Selain itu boleh juga bersholawat dengan sholawat Tafrijiyyah, Munjiyyah, Fatih, Tibbil Qulub dan sebagainya silakan …. Semuanya punya kelebihan yang besar. Usah dihiraukan sangat dengan ‘golongan ekstrim itu’ yang mengatakan sighah sholawat ini bid’ah! sighah sholawat ini syirik! … dsb …. Biarkan mereka sibuk 'meratibkan' tuduhan, tohmahan tersebut. Kita jangan disibukkan dengan 'ratib 'mereka tuu' ...... sibukkanlah diri kita dengan memperbanyakkan sholawat …. Pilihlah mana-mana sholawat yang disukai, disini terdapat pelbagai sighah sholawat yang boleh dipilih.

Diantara kelebihan bershalawat ini, menurut ulama … shalawat ini mudah dikerjakan manakala pahalanya besar … bahkan walaupun ianya dibaca dengan tidak hadir hatinya, atau dibaca dengan disertai rasa riya’, ujub, atau dibaca dalam keadaan lalai dengan tidak menghadirkan dan menghayati maknanya atau lain-lainnya … tetap saja diterima Allah kerana ketinggian kedudukan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم disisi Allah … kerana kecintaan Allah kepada صلى الله عليه وآله وسلم.




Andaikata kita tidak mampu untuk memperbanyakkan ibadah-ibadah lain seperti sholat sunat terutamanya tahajjud, puasa maka bershalawatlah sebanyak-banyaknya. Perhatikan apa yang disebut Imam Ibnu 'AthoIllah as-Sakandari dalam kitabnya "Bahjatun-Nufus" yang ambo petik dari blog Abu Muhammad:-
Orang yang tidak mampu memperbanyak berpuasa dan melakukan sholat malam (yakni sholat-sholat sunnat pada waktu malam) hendaknya menyibukkan diri dengan bersholawat ke hadrat Junjungan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. Seandainya sepanjang hidup, engkau melakukan seluruh amal ketaatan, lalu Allah memberikan satu sholawat sahaja atasmu, tentu satu sholawat tersebut lebih berat dari semua amal ketaatan yang engkau lakukan selama tempoh tersebut. Sebab engkau bersholawat sesuai dengan kapasiti kemampuanmu, sedangkan sholawat daripada Allah adalah sesuai dengan sifat rububiyah (ketuhanan)Nya. Ini baru satu sholawat, maka bagaimana pula jika Allah membalasmu dengan sepuluh sholawat bagi satu sholawatmu ke hadrat Junjungan صلى الله عليه وآله وسلم seperti keterangan hadits ? Menurut Sayyidina Abu Hurairah رضي الله عنه, Junjungan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:- "Sesiapa yang bersholawat atasku sekali, Allah akan bersholawat ke atasnya sepuluh kali." Betapa indahnya hidup ini jika engkau isikan dengan taat kepada Allah, dengan sentiasa berzikir kepadaNya dan sibuk bersholawat atas Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم di setiap waktu disertai hati yang ikhlas, jiwa yang tulus, niat yang baik dan perasaan cinta kepada Junjungan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم






Rabu, 22 Julai 2009

Haul Habib Salim bin Hafidz

Sebentar tadi ambo terima sms dari seorang teman di Tarim, Hadramaut. Beliau memberitahu bahwa hari ini (malam ini) di di Dar al-Mushthafa, Tarim, diadakan majlis haul al-Habib Salim bin Hafidz, salah seorang daripada anak-cucu al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim. Beliau, Habib Salim, adalah merupakan datuk kepada Guru Mulia al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz. Maka untuk itu, sukalah ambo bawakan sedikit manaqib al-Habib Salim bin Hafidz sebagaimana yang telah ambo paparkan di CATATAN PERJALANAN KE TARIM HADRAMAUT YAMAN - 4.


Beliau adalah al-Habib Salim bin Hafidz bin ‘Abdullah bin Abi Bakar bin Aydrus bin Umar bin Aydrus bin Umar bin Abi Bakar bin Aydrus bin al-Hussin ibn al-Syaikh Abi Bakar bin Salim bin Abdullah bin Abdurrahman bin ‘Abdullah bin Abdurrahman al-Saqqaf bin Muhammad Maula al-Dawilah bin ‘Ali bin ‘Alawi bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Shahib al-Mirbath bin ‘Ali Khali’ Qasam bin ‘Alawi bin Muhammad bin ‘Alawi bin ‘Ubaidullah bin Ahmad al-Muhajir bin ‘Isa al-Rumi bin Muhammad al-Naqib bin ‘Ali al-Uraidhi bin Ja’far al-Shadiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Hussin al-Sibth putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم

Beliau lahir di Bondowoso, Pulau Jawa pada 25 Syawwal 1288H bersamaan 6 Januari 1872M. Kemudian beliau dibawa ayahandanya balik ke Kota Misythah, Hadhramaut pada 15 Shafar 1297 (27 Januari 1880M). Ketika itu beliau berusia kira-kira 8 tahun. Menerima didikan awal daripada ayahnya dan beberapa ulama di Kota Misythah antaranya dengan Mu'allim 'Abud bin Sa'id BaSyu'aib dari kampung al-Suwairi dan Mu'allim 'Abdullah bin Hasan BaSyu'aib.

Pada 1304H, Habib Salim berangkat ke Kota Tarim al-Ghanna untuk menuntut ilmu. Di kota yang berkat ini, beliau menimba pengetahuan agama daripada para ulama di sana antaranya Mu'allim 'Abdullah bin Ahmad BaGharib, Habib 'Abdur Rahman bin Muhammad al-Masyhur dan lain-lain ulama. Beliau mengerjakan haji pada tahun 1320H (1903M). Dan kesempatan ini juga beliau gunakan untuk bertemu dengan sejumlah ulama dan orang-orang sholeh untuk mengambil ilmu dan ijazah daripada mereka. Selain itu, beliau turut mengadakan perjalanan sama ada untuk mendalami ilmunya juga untuk menyebarkan ilmu dan dakwah ke Seiwun, Dau'an (1349H), al-Haramain (1355H, & 1357H), Zanzibar (1358H), Mombasa(1358H), India (1357H) dan tidak ketinggalan tanah kelahirannya, Pulau Jawa (1356H & 1357H).



Di negeri-negeri yang dikunjunginya, beliau tidak melepaskan peluang untuk mengadakan pertemuan dan menjalinkan hubungan dengan para ulama dan awliya' yang menetap di sana. Hasil pertemuan dan hubungan ini, baik berupa wasiat, nasihat dan ijazah beliau kumpulkan dalam satu catatan yang dinamakannya "Minhah al-Ilah fil ittishal bi ba'dhi awliya", yang mana didalamnya tercatat sejumlah 149 orang ulama yang beliau bertemu dan mengambil pelbagai sanad dari mereka. Didalam kitab tersebut juga beliau bawakan sanad kitab Shohih al-Bukhari dan Shohih Muslim melalui jalur Sadah ‘Alawiyyah. Beliau tidak banyak meninggalkan karya ilmiyyah, hanya lebih kurang 7 buah sahaja iaitu:-
  • شجرة آل الشيخ أبي بكر
  • منحة الإله في الاتصال ببعض أولياء
  • الرحلة الهندية
  • مكاتبات الحبيب عبيد الله بن محسن السقاف ووصاياه
  • فتاوى شيخ العلامة أبي بكر بن أحمد الخطيب التريمي
  • مختصر كتاب كشف الحجاب والران
  • مكاتبات الحبيب مصطفى المحضار


Habib Salim terkenal sebagai seorang ulama yang bersifat khumul yang tidak suka namanya dikenali orang. Apa yang penting baginya ialah keredhaan Allah Ta’ala, dan bukannya penghargaan manusia. Di akhir usianya, sifat khumul ini semakin terserlah bila beliau sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk menyembunyikan dirinya dalam majlis-majlis umum dengan duduk di shaf yang paling belakang. Beginilah sikap beliau sehingga beliau dipanggil pulang ke rahmatullah. Beliau mula mengalami sakit pada malam Sabtu 22 Rajab 1378 dan wafat malam Sabtu 29hb Rajab tahun 1378H di Kota Misythoh dan dimakamkan disana. Walaupun beliau tidak meninggalkan karya ilmiyyah yang banyak, tetapi perjuangannya diteruskan zuriatnya antaranya oleh anakandanya Habib Muhammad bin Salim dan kini teruskan pula oleh cucu-cucunya Habib 'Umar bin Muhammad dan Habib 'Ali Masyhur bin Muhammad [ketua Majlis Fatwa Tarim]. Moga rahmat Allah sentiasa dicucuri ke atas roh beliau dan ditempatkan beliau bersama nendanya Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. ... al-Fatihah.

اللهم انشرنفحات الرضوان عليه وإمدنا بالأسرار التي أودعتهالديه. اللهم صل وسلم على جده النبي الأمين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Ya Allah! Sebarkanlah hembusan keredhaanMu keatasnya dan limpahkanlah, ya Allah kepada kami segala rahsia yang Engkau simpan disisinya. Ya Allah kurniakanlah rahmat dan kesejahteraan keatas nendanya, Nabi al-Amin, penghulu kami Muhammad dan keatas keluarga dan shahabat-shahabatnya sekalian.



Pelajaran Dari Peristiwa Isra’ wal Mi’raj: Kepentingan Menuntut Ilmu

Tersebut di dalam kitab Minhaj al-‘Abidin ila Jannati Rabbil ‘Alamin karya Imam al-Ghazali رضي الله عنه, sepotong hadits Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:

اطلعت ليلة المعراج على النار فرأيت أكثر أهلها الفقراء. قالوا: يا رسول الله من المال؟ قال لا، بل من العلم

Ertinya: Aku telah diperlihatkan pada malam Mi’raaj akan api nereka, lalu aku lihat kebanyakkan dari penghuninya adalah orang-orang faqir. Para shahabat bertanya: Wahai Rasulullah, (apakah mereka itu faqir) daripada harta benda? Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menjawab: Tidak! Bahkan (mereka itu) faqir dari ilmu.

Inilah kefaqiran yang besar dan bahaya. Kini ramai yang takut kepada faqir hartabenda daripada faqir ilmu. Maka bertungkuslumus sesetengah orang untuk menghindari kefaqiran hartabenda, sehingga terlupa untuk memperuntukkan masa bagi menuntut ilmu. Akibatnya kejahilan menyelubungi umat … Ada yang beramal sekadar ikut-ikutan. Imam al-Ghazali رضي الله عنه menyebut di dalam kitabnya Minhaj al-‘Abidin ila Jannati Rabbil ‘Alamin: Seandainya seseorang itu beribadat kepada Allah Ta’ala sebanyak mana sekalipun tetapi kalau ibadatnya itu tanpa ilmu, nescaya dia tergolong daripada orang-orang yang rugi.

Kenapa? Kerana amalnya tertolak. Ber‘amal tanpa ilmu itu tertolak, sebagaimana disebut di dalam Matan Zubad:

وكل من بغير علم يعمل - أعماله مردودة لا تقبل

Dan setiap yang beramal tanpa ilmu asasnya - Amalan-amalannya tertolak tidak diterima.


Kata hukama lagi:

العلم بغير عمل ذنب كبير- والعمل بغير علم ضلال شديد
والعمل مع العلم نور على نور - فطوبى للذي على هذين

Ilmu tanpa amal, dosa besar, manakala ‘amal tanpa ilmu, kesesatan yang amat sangat.
Dan ‘amal yang disertai ilmu itu adalah cahaya diatas cahaya. Maka beruntunglah bagi mereka yang memadukan keduanya (ilmu dan ‘amal)”

Imam ‘Abdullah al-Haddad رضي الله عنه,. Menyebut di dalam kitabnya Risalatul Mu`aawanah:

واعلم أن من عبد الله بغير علم كان الضرر العائد عليه بسبب عبادته أكثر من النفع الحاصل له بها. وكم من عابد قد أتعب نفسه في العبادة و هو مع ذلك مصر على معصية يرى انها طاعة او انها غير معصية

Dan ketahuilah bahwasanya seseorang yang beribadat kepada Allah tanpa ilmu, maka kemudharatan yang kembali kepadanya sebab ibadatnya itu lebih banyak daripada manfaat yang terhasil baginya. Berapa ramai ahli ibadat yang memenatkan dirinya dalam ibadat sedangkan dia sebenarnya atas maksiat padahal dia beranggapan apa yang dilakukannya adalah ketaatan atau bukannya maksiat....."

Maka hendaklah kita menuntut ilmu sebelum beramal. Ilmu yang sebagaimana yang perlu dituntut atau dipelajari? Kata Imam al-Ghazali رضي الله عنه di dalam kitab Minhajul 'Abidin:
Ketahuilah, bahwasanya ilmu-ilmu yang menjadi kefardhuan menuntutnya, pada kesimpulannya ada tiga ilmu: Ilmu tauhid ,ilmu sir (ilmu tasawwuf) dan ilmu fiqih. Adapun batas wajib daripada setiap ilmu diatas …… (nak tau lebih detail kena ngaji kitab tersebutlah … :))

Imam al-Ghazali رضي الله عنه juga menyebut di dalam Bidayatul Hidayah; bahwa ilmu yang hendak dituntut itu hendaklah (secara ringkasnya):
  • Ilmu yang menambah perasaan takutmu kepada Allah
  • Ilmu yang mencelikkan matahatimu terhadap keaiban-keaiban dirimu
  • Ilmu yang menambahkan lagi ubudiyahmu kepada Allah dengan sebab ma’rifahmu kepadaNya
  • Ilmu yang mengurangkan gemarmu atau kasihmu kepada dunia
  • Ilmu yang menyingkap pandangan matahatimuterhadap kebinasaan-kebinasaan segala amalmu sehingga kamu dapat memelihara dirimu daripadanya
  • Ilmu yang menampakkan kepadamu segala tipudaya syaithon

Bagaimana untuk mendapatkan ilmu? Jawabnya hendaklah belajar dari para ulama dan tuanguru –tuanguru yang punyai sanad keilmuan kepada ulama yang terdahulu dan terus bersambung-sambung sehinggalah kepada para shahabat رضي الله عنهم dan seterusnya bersambung kepada ‘Gedung Ilmu’ iaitu Junjungan kita Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم.

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

تعلموا العلم إنما العلم بالتعلم

Ertinya: Tuntutlah kamu akan ilmu. Sesungguhnya ilmu itu diperoleh dengan belajar.



والله تعالى أعلى وأعلم

oleh: ~ abu zahrah ~

Selasa, 21 Julai 2009

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah - (Siri - 15)

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah “جلاء القلوب بذكر الله” oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani رحمه الله تعالى atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal.(Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)

Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh al-Haqir al-Faqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh tuanguru-tuanguru dan para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.


Fashal (فصل) pada menyatakan fana’ di dalam baqa’ dengan Allah

Hai saudaraku! Sucikan olehmu akan ‘baitullah’ itu daripada mengitsbatkan wujud haqiqi bagi yang lain daripada Allah dan hiasi akan dia dengan menafikan wujud engkau yang majazi. Maka janganlah engkau mengitsbatkan wujud engkau yang majazi serta wujud Allah yang haqiqi. Dan keluar olehmu daripada penjara mengaku dan dakwa kepada pandang wahdah Allah. Dan engkau perangkan nafsu engkau dengan pelapar [berlapar] kan dia pejaga [berjaga malam] kan dia [1].

Dan sebut olehmu akan Allah Ta’ala supaya zahir di dalam hati engkau bendaharaan wujud Allah dan supaya berombak di dalam ruh engkau oleh laut ahadiyah Allah dan supaya terpacarlah [terpancarlah] mata air hikmah daripada hatimu atas lidah engkau daripada laut ahadiyah Allah. Kerana barangsiapa kelepasan daripada penjara mengaku dan dakwa maka [d]ialah raja waktunya dengan kurnia Allah. Dan barangsiapa fana’ daripada dirinya maka jadi baqa dengan Allah.

Maka pada tiap-tiap ketika sebut olehmu akan Allah dan pada tiap-tiap masa musyahadah olehmu akan nur Allah serta engkau sucikan daripada barang yang tiada patut dengan kebesaran Allah dan fana’ olehmu daripada wujud engkau yang waham dengan wujud Allah yang haqiqi, supaya berhubung engkau dengan khawas auliya’ Allah dan mabuk engkau dengan minum arak wahdah Allah. Dan lepaslah engkau daripada qait [ikatan/tambatan] zaman [masa] dan makan [tempat] dengan hairan yang maqbul pada Allah. Maka bersamaan pada engkau azali dan abadi di dalam wahdah Allah dan engkau kata [D]ialah yang awal dan [D]ialah yang akhirnya dan [D]ialah yang zahir dan [D]ialah yang bathin dan [D]ialah atas tiap-tiap suatu berlebih kuasa. Maka kita sekelian bagi Allah dan dengan Allah dan di dalam Allah dan serta Allah dan kepada Allah. والله أعلم


[1] Maksudnya perangilah nafsu itu dengan berlapar dan berjaga malam. Pada awal kitab ini pengarang telahpun menyentuh hal ini dengan katanya:

(Hai saudaraku, tiliklah olehmu) kepada hatimu iaitu baitullah, jika ada kasih kepada ma-siwallah seperti hartapun dan anak isteri dan segala perhiasan dunia dan kemegahannya dan lainnya, maka hendaklah kamu usaha menghilangkan dia dengan banyak zikrullah dan banyak berfikir (Dan jika menahan kamu) oleh nafsu amarah daripada banyak berzikir maka kamu perangkan dia serta kamu pelapar [berlapar] berjaga [tidak/kurang tidur] kan dia hingga kamu dapat lazat kasih rindu kepada Allah. Maka hilanglah segala kasihkan ma-siwallah dan jadilah engkau setengah daripada ahlillah yang sangat tinggi martabatnya. (Maka jika tiada engkau mengusahakan) pada menghilangkan kasih ma-siwallah itu, maka ialah [yang] membimbangkan kamu daripada zikrullah dan hubbullah dan ialah yang yang memutuskan kamu daripada wushul kepada Allah. Maka sangatlah rugi kamu. (Dan jadilah kamu) daripada ahlid-dunya yang haram atas mereka itu akhirat dan wushul kepada Allah.




Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” - Penyakit 49 – 51

Penyakit Keempatpuluh Sembilan : Kikir dan bakhil adalah duanya adalah natijah lahir daripada sifat kasih kepada dunia (hubbud dunya).


Rawatannya : Ialah hendaklah diketahui bahawa nilai dunia ini terlalu sedikit serta akan rosak binasa. Segala sumber yang halal daripadanya akan dihitung oleh Allah Ta’ala. Begitu juga sebaliknya, yang haram akan mendapat azab daripada Allah Ta’ala. Hadits Nabi صلى الله عليه وسلم:

قال النبي صلى عليه وسلم : حب الدنيا رأس خطيئة

Maksudnya: “Kasih kepada dunia adalah punca kepada segala dosa.” (Hadith ini sebahagian daripada hadith yang panjang, riwayat al-Bukhari dalam kitab al-Adab, Muslim dalam kitab al-Bir wa al-Adab, Abu Daud dalam kitab al-Adab, at-Tirmizi dalam kitab al-Bir dan Ibn Majah dalam al-Muqaddimah)


Allah Ta’ala pula menyebutkan bahawa segala nikmat dan nilai dunia itu adalah keseronokan yang menipu daya. Oleh itu buanglah sifat kikir dan bakhil itu dengan bersungguh-sungguh. Ambillah sesuatu keperluan hidup sekadar sesuai dengan baki umur yang masih ada. Hal ini disebut oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم dalam hadits:

قال النبي صلى عليه وسلم لبلال : أنفق يا بلال ولا تخش من ذى العرش إقلالا

Maksudnya: “Belanjakanlah hartamu wahai Bilal! Janganlah kamu merasa takut akan hartamu itu berkurangan kerana kamu menyaqinkan Allah Ta’ala yang memiliki ‘arasy.” (Dalam kitab Faidul Qadir oleh al-Munawi bahawa al-Baihaqi menriwayatkannya dalam bab Syu’bu al-Iman katanya: “Hadits ini tidak wujud.” Ia adalah Murasil al-Hasan. Hafiz al-Iraaqi berkata ia adalah perkataan Malik bin Dinar. Malah hal tersebut juga disebut oleh Ibn Abi Dunya serta di sebut Abu Nuaim dalam kitab al-Hilyah al-Aulia. Tetapi Ibn Jauzi pula menyebutkan hadits ini adalah maudhu’. Kata al-Iraaqi, ia adalah murasil (kata-kata) Hasan al-Basri)



Penyakit Kelimapuluh : Panjang angan-angan.[1]

Rawatannya : Ialah hendaklah sentiasa mengingati bahawa ajal semakin hampir. Oleh itu para salaf berkata: “Perkara yang paling disukai oleh Allah Ta’ala ialah apabila seseorang merasa tidak selamat daripada ancaman kematian. Hal ini adalah kerana Allah Ta’ala akan mencabut nyawa mereka pada bila-bila masa.”


Penyakit Kelimapuluh Satu : Merasa bangga dengan pujian yang bathil.

Rawatannya : Ialah jangan terpedaya dengan kata-kata pujian daripada manusia sedangkan empunya diri lebih mengetahui hakikat dirinya yang sebenar.[2] Sesuatu kebenaran itu tidak perlu kepada kepujian. Oleh itu setiap pujian yang tidak bertunjangkan kepada meletakkan hakikat pujian itu bagi Allah Ta’ala bahkan disandarkan pula kepada manusia maka ia tidak akan berupaya untuk mendapat janji keselamatan daripada Allah Ta’ala.


[1] Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

نجا أول هذه الأمة باليقين والزهد، ويهلك آخر هذه الأمة بالبخل والأمل

Ertinya: Lepas (selamat) permulaan umat ini daripada daripada segala kejahatan dengan yaqin dan zuhud. Dan akan binasa kemudian umat ini dengan kikir dan dengan menlanjutkan cita-cita (panjang angan-angan) – riwayat Ibn Abi Dunya (al-Iraqi)

Dan sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم lagi:

إن أشد ما أخاف عليكم خصلتان: اتباع الهوى وطول الأمل. فأما اتباع الهوى فإنه يعدل قلوبكم عن الحق وأما طول الأمل فإنه أحب للدنيا

Ertinya: Sesungguhnya yang terlebih sangat barang yang aku takuti atas kamu itu 2 perkara. Pertama mengikut hawa nafsu itu, maka iaitu bahawa ia memalingkan hati kamu daripada yang kebenaran, dan adapun lanjut cita-cita (panjang angan-angan) itu maka iaitu bahwa jadi kasih ia bagi dunia. – petikan dari kitab Sairus Salikin oleh Syaikh ‘Abdusshamad al-Falimbani.

[2] Di dalam Hikam Ibn ‘Atholillah as-Sakandari ada disebut: Bermula segala manusia itu memuji mereka itu akan dikau dengan sebab barang yang sangka mereka itu padamu daripada kebajikan dan daripada pekerjaan yang baik dengan ‘iktibar pada yang dzohir daripada tutup Allah atasmu. Maka jadikan olehmu mencela bagi dirimu bagi barang yang engkau ketahui akan dia daripada dirimu kejahatan dan kecelaan [keaiban] yang lazim bagi sifat dirimu yakni daripada segala sifat lemah, taqsir dan kurang, demikian segala ahwal yang mazmumah yang layak pada halmu …. (syarah hikam Tok Pulau Manis)

Sayyiduna Abu Bakar as-Siddiqرضي الله عنه , apabila dipuji, beliau berdoa:

اللهم أنت أعلم بي من نفسي وأنا أعلم بنفسي منهم. اللهم اجعلني خيرا مما يظنون واغفرلي مالا يعلمون ولا تؤاخذني بما يقولون

Ertinya: Ya Allah, Engkau lebih mengetahui hal keadaanku daripada diriku, dan aku lebih mengetahui hal keadaan diriku daripada mereka. Ya Allah, jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka sangkakan, dan ampunilah aku apa-apa yang mereka tidak ketahui, dan jangan dituntut dengan apa yang mereka katakan.

Syarah Hikam Ibn Atho'illah oleh Tok Pulau Manis - Siri 15

أم كيف يطمع أن يدخل حضرة الله وهو لم يتطهر من جنابة غفلاته

[Artinya]: Atau betapa loba ia akan masuk kepada hadrat Allah pada hal ia tiada menyucikan dirinya daripada segala lainnya.

(Maka murad) daripada masuk kepada hadrat Allah itu iaitu tiap-tiap waktu pelihat dalamnya hamba akan dirinya dalam qudrat Allah, dan bahawa sanya Allah menilik ia kepadanya selama pandangannya demikian itu maka iaitu dalam hadrat Allah, maka apabila berpaling ia daripada pandang itu maka keluarlah ia daripadanya. (Maka) yang dikehendaki daripada janabah itu kerana jauhnya seperti yang tertegah atas orang yang bersifat janabah masuk masjid dan membaca Quran dan tertegah atas orang yang bersifat dengan janabah lainnya dan tiada suci hatinya daripada masuk kepada hadrat Ilahiyyah kerana bahawa sanya hadrat Ilahiyyah itu suci, tiada masuk kepadanya melainkan yang telah suci daripada janabah lainnya.

(Dan) kata Shaikh Hijaazi maka [maksud] daripada hadrat Allah itu iaitu haqiqatul qalbi yang dinamai baitur-rabb (بيت الرب) kerana bahawasanya apabila telah hilang segala penyakit hati dan telah suci daripada keruh basyariah [keruh basyariah bermaksud sifat-sifat kemanusiaan yang jahat, buruk atau tercela. Dan termasuk juga di dalamnya berlebih-lebih pada perkara yang halal atau yang diharuskan seperti makan-minum, tidur, tempat tinggal, pakaian dan lain-lain.] dan daripada segala khotir yang radi’ah (رديئة) – [segala lintasan hati yang buruk] maka zhohirlah dalamnya atau anwarul ilahiyyah dan jadilah hadrat daripada hadraatillah. Dan selagi ada pada hati itu bersifat ‘adatut thob’ie [kebiasaan tabiat sifat semula jadi insan] yang isytighal [sibuk/bimbang] (اشتغال) atasnya daripada ahwal makhluq maka tiadalah masuk kepada hadrat yang mulia.

Sabtu, 18 Julai 2009

Ustaz Haji Awang Pon bin Awang Sebon (Mantan Ketua Hakim Syarie Sarawak) Telah Kembali Ke Rahmatullah

Sebelum Maghrib semalam ambo terima sms dari Ustaz Abu Muhammad, shohib blog Bahrus Shofa, memberitahu yang al-Fadhil Ustaz Awang Pon telah kembali ke rahmatullah.

Ustaz Awang Pon bin Awang Sebon adalah mantan Ketua Hakim Syarie Negeri Sarawak. Beliau adalah antara ulama Sarawak yang khumul dan berfikiran sederhana. Beliau adalah keluaran Madrasah al-Junaid, Singapura dan Universiti al-Azhar asy-Syarif.

Ambo pernah bertemu dengan beliau sewaktu beliau mengunjungi al-Fadhil Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam di Masjid al-Falah, USJ 9, Subang Jaya. Ketika itu Ustaz Fahmi sedang mengadakan pengajian kitab Sairus Salikin. Sewaktu masa rehat, beliau menemui Ustaz Fahmi di bilik mesyuarat masjid dan kami bersama-sama menjamah hidangan. Orangnya mesra, murah dengan senyuman dan tutur katanya lembut. Beliau memberi tahu bahwa, sudah hampir 20 tahun lebih beliau tidak ketemu Ustaz Fahmi. Dan kemudian beliau meminta untuk bergambar dengan Ustaz Fahmi.

Itulah kali pertama dan terakhir ambo bertemu dengan Ustaz Awang Pon yang sebelum ini ambo tidak mengenalinya. Kemudian melalui blog Ustaz Abu Muhammad, ambo mengenali beliau. Dan melalui blog Ustaz Abu Muhammad lah ambo mengetahui yang Ustaz Awang Pon juga punya blognya sendiri. Anda Boleh layarinya di sini.

Marilah kita hadiahkan al-Fatihah kepada Ustaz Awang Pon dan mendoakan beliau semoga Allah menghimpunkan beliau bersama para kekasihNya. al-Faatihah .....



Khamis, 16 Julai 2009

Rauhah Imam al-Haddad - كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته

Al-Imam al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad رضي الله عنه berkata: Wahai saudara-saudaraku, hendaknya kalian memperlakukan gembalaanmu yang khusus dan yang umum dengan keadilan dan pemeliharaan yang sempurna serta perhatian yang penuh. Allah Ta’ala akan mempertanggungjawabmu tentangnya, dan setiap pengembala akan ditanya tentang gembalaannya [1].

Yang ku maksudkan dengan gembalaanmu yang khusus iaitu ketujuh anggota tubuh; lidah, telinga, mata, perut, kemaluan, tangan dan kaki. Semua itu adalah gembalaan yang merupakan amanat bagi kalian untuk memeliharanya. Maka kewajipan kalian adalah menjaganya dari ma’siat terhadap Allah Ta’ala, serta menggunakannya untuk megerjakan keta’atan padaNya. Sebab Allah Ta’ala telah menciptakannya dengan tujuan agar kalian melakukan keta’atan padaNya. Semua itu termasuk karunia terbesar Allah Ta’ala atas dirimu. Mensyukurinya ialah dengan jalan menggunakan anggota tubuhmu untuk melakukan keta’atan kepadaNya dan tidak melakukan ma’siat terhadapNya. Apabila tidak melaksanakan hal itu bererti kalian telah menggantikan karunia Allah Ta’ala dengan kekufuran (pengingkaran).

Walaupun Allah Ta’ala menciptakan anggota-anggota tubuh tersebut untumu serta menjadikannya tunduk dan ta’at sepenuhnya kepadamu, kalian tidak boleh menggunakannya untuk bermak’siat kepadaNya. Setiap anggota tubuh yang akan kau gunakan untuk ma’siat seakan-akan berkata: "Wahai hamba Allah! Ta’atlah kepadaNya dan jangan memaksaku mengerjakan sesuatu yang diharamkan olehNya”. Bila engkau tetap menggunakannya untuk ma’siat ia kelak akan kembali kepada Allah seraya berkata: “Telah kularang dia, wahai Tuhanku. Tetapi ia menolak mendengar nasehatku. Sungguh aku tidak ikut bersalah”.

Pada hari kiamat kalian akan berdiri di hadapan Alah Ta’ala dan semua anggota tubuh kalian akan berbicara, yang baik maupun yang buruk. Yaitu pada suatu hari yang tidak dapat ditolak kedatangannya, kalian tidak memperoleh tempat berlindung di hari itu dan tidak pula dapat mengingkari dosa-dosa yang kalian perbuat.

يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Ertinya: (Yaitu) di hari harta dan anak-pinak tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih (sejahtera) – Surah asy-Syu’ara 88 – 89.

Adapun yang kumaksudkan dengan gembalaanmu atau rakyatmu yang umum, ialah mereka yang Allah jadikan berada di bawah kepemimpinanmu, yakni anak, isteri dan pelayanmu. Mereka semua adalah rakyatmu yang wajib bagimu memberi pengarahan agar mereka menjauhkan diri dari ma’siat yang diharamkanNya. Jangan sekali-kali membiarkan mereka meninggalkan yang wajib atau melanggar yang haram. Ajaklah mereka kearah yang memberi keselamatan dan kebahagiaan di negeri akhirat. Sempurnakanlah pendidikan mereka dan jangan menanam dihati mereka kecintaan terhadap dunia serta berbagai syahwatnya. Agar kalian tidak mebuat kerugian bagi mereka. Sebagaimana telah diriwayatkan bahwa anak dan isteri seseorang tiidak akan melepaskannya di hadapan Allah Ta’ala pada hari kiamat, mereka akan berkata: “Wahai Tuhan kami, dia tidak mengajarkan kepada kami hakMu yang Kau wajibkan atas kami. Kerananya berilah ia hukuman atas kelalaiannya terhadap kami.”

Pada bahagian yang lain al-Imam al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi al-Haddad berkata: Hendaklah kalian memperlakukan keluarga kalian dengan adil. Yaitu dengan memberi mereka hak masing-masing. Serta bergaul dengan mereka dengan sebaik-baik perilaku dan mencegah sebahagian mereka berlaku dholim terhadap sebahagian yang lain.

Jangan bersikap berlebihan dalam menuntut hak-hak kalian yang diwajibkan Allah atas mereka. Perlakukan mereka dengan lemah lembut serta akhlaq yang mulia. Bercandalah (berguraulah) dengan mereka pada waktu-waktu tertentu agar menghilangkan keseganan dan menumbuhkan keakraban dengan tetap menjaga wibawa dan kehormatan. – petikan dari Risalatul Mu’awanah.

Sumber: Majalah Cahaya Nabawiy, Edisi 48 Th. V Muharram 1428H/Februari 2007, ruangan Kalam Salaf. Ditaip semula oleh Abu Zahrah untuk blog al-Fanshuri.


Notakaki:

[1] Sabda Rasululah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم:

كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته

Setiap kalian adalah gembala dan setiap kalian akan dipertanggungjawabkan atas gembalaannya” (hadits riwayat al-Bukhari)

إن الله سائل كل راع عما استرعاه حفظ أم ضيع

Sesungguhnya allah akan menyoal tiap-tiap pengembala akan apa yang digembalanya, adakah dia menjaganya atau menyia-yiakannya (hadits riwayat ibn Hibban)

Pelajaran Dari Peristiwa Isra’ wal Mi’raj: Pesanan Nabi Ibrahim عليه السلام kepada Umat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم

عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ رضي الله عنه، قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وآله وسلم : لَقِيْتُ إِبْرَاهِيْمَ – لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِيْ – فَقَالَ : يَا مُحَمَّدُ ، أَقْرِئْ أُمَّتَكَ مِنِّي السَّلاَمَ ، وَ أَخْبِرْهُمْ أَنَّ الْجَنَّةَ طَيْبَةُ التُّرْبَةِ ، عَذْبَةُ الْمَاءِ ، وَأَنَّهَا قِيْعَانٌ ، وَأَنَّ غِرَاسَهَا سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ (رواه الترمذي)

Artinya: Dari Ibnu Mas’ud رضي الله عنه, beliau berkata: Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: “Saya bertemu dengan Nabi Ibrahim عليه السلام – ketika malam saya diisra’kan – dan Baginda bersabda: Wahai Muhammad, sampaikanlah salam dari padaku kepada ummatmu [1] , dan beritahukanlah kepada mereka, bahawasanya syurga itu bagus tanahnya, tawar airnya, dan bahawasanya tanahnya rata, dan bahawasanya tanam-tanamannya adalah:

سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ

(Hadits riwayat at-Turmidhi. Berkata Imam at-Turmidhi: Hadits hasan)

Dalam satu riwayat: Kemudian Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم memberitahu para shahabat, bahwa barangsiapa yang mengucapkan empat kalimah tersebut, bagi setiap satu kalimat akan ditanamkan baginya sebuah pohon di dalam syurga.

[1] - Maulana Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi berkata di dalam kitab beliau Fadhilah Dhikir: Para ulama menulis bahwa barangsiapa yang telah menerima hadits ini hendaklah menjawab salam Nabi Ibrahim عليه السلام:
وعليه السلام ورحمة الله وبركاته


Keterangan ringkas: Kalimat dhikir diatas dinamakan juga dikenali sebagai al-Baqiyatus Shalihat.

Firman Allah Ta’ala di dalam surah al-Kahfi, ayat 46:

ٱلْمَالُ وَٱلْبَنُونَ زِينَةُ ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا وَٱلْبَاقِيَاتُ ٱلصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ أَمَلاً

Ertinya: Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia, tetapi ‘amalan-‘amalan yang kekal lagi sholeh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.


Tersebut di dalam tafsir Ibnu Katsir, Ibnu ‘Abbas, Sa’id ibnu Jubair serta lain-lain kalangan ulama salaf dan bukan hanya seorang mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ialah sholat lima waktu.

Ata ibnu Rabah dan Said bin Jubair telah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas رضي الله عنهما bahwa yang dimaksudkan dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ialah ucapan:

سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ

Dan begitu juga ketika ditanyakan kepada Amirul Mukminin Utsman bin ‘Affan رضي الله عنه daripada ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’, apakah maksudnya, maka beliau رضي الله عنه menjawab: Ianya,

لا إله إلا الله، وسبحان الله، والحمد لله، والله أكبر،ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
- riwayat Imam Ahmad.

Malik telah meriwayatkan dari Imarah ibnu ‘Abdullah ibnu Shayyad dari Sa’id bin Musayyib yang mengatakan bahwa ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ adalah kalimah:

سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَلاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ ، وَلاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ

Mujahid mengatakan, yang dimaksudkan dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ialah ucapan:

سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَلاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ

Ibnu Jarir mengatakan: Saya menjumpai di dalam kitab saya sebuah hadits dari al-Hasan ibnus Sabbah al-Bazzar dari Abu Nasr at-Tammar dari ‘Abdul ‘Aziz ibnu Muslim dari Muhammad ibnu Ajlan dari Sa’id al-Maqbari dari ayahnya dari Abu Hurairah رضي الله عنه yang mengatakan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم pernah bersabda:

سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر، هن الباقيات الصالحات

Ertinya: سبحان الله- الحمد لله- لاإله إلا الله- الله اكبر semuanya adalah ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ (‘amalan-‘amalan yang kekal lagi sholeh)

Untuk mengetahui mengenai fadhilat atau kelebihan kalimat-kaliamat ini, maka kalian bacalah di dalam kitab fadhilat dhikir karangan Maulana Muhammad Zakariyya a-Kandahlawi. Diterangnya panjang lebar.

Ahkirkata, hidupkanlah hati kita dengan sentiasa membasahi lidah dengan dhikrullah. Berdenyut nadi kita dengan dhikrullah. Dan perbanyakkanlah mengucapkan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’. Adapun kalimah ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ini juga terhimpun di dalam Ratib al-Aidarus, Ratib al-Atthas dan juga Ratib al-Haddad. Maka sesiapa yang mengamalkan ratib-ratib tersebut, maka secara tidak langung dia juga berdhikir dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’.

Sekian. والله أعلم

Rujukan:
1 - Kumpulan Hadits Nabawi Riwayat 10 Shahabat – Jilid 1 oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.
2 – Tafsir Ibn Katsir
3 - Fadhilat Dhikir karangan Maulana Muhammad Zakariyya a-Kandahlawi

Rabu, 15 Julai 2009

Pelajaran Dari Peristiwa Isra Mi'raj: Doa Menghindari Gangguan Jin

Sewaktu Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم sedang menunggang Buraq (ketika dalam peristiwa Isra’ wal Mi’raj), tiba-tiba dilihatnya ‘Ifrit (bangsa jin yang sangat jahat) mengejar Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dari belakang sambil membawa obor api. Setiap kali Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم menoleh, ‘Ifrit tersebut masih ada mengekori Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم . Jibril عليه السلام berkata: Sukakah engkau, aku ajarkan beberapa kalimat yang jika diucapkan akan jatuh tersungkur ‘Ifrit dan padamlah obornya? Maka Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم menjawab: Ya. Lalu Jibril عليه السلام berkata, ucapkanlah:

اَعُوْذُ بِوَحْهِ اللهِ الكَرِيْمِ وَبِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ الَّتِيْ لاَ يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَلاَفَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا يُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمنَ شَرِّ مَا يَعْرُجُ فِيْهَا وَمنَ شَرِّ مَا ذّارَأَ فِيْ الارْضِ وَمنَ شَرِّ مَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمِنْ فِتَنِ الَّليْلِ والنَّهَارِ وَمِنَ طَوَارِقِ الَّليْلِ والنَّهَارِ اِلاَّ طَارِقًا يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَارَحْمنُ

Ertinya: Aku mohon perlindungan dengan Dzat Allah Yang Maha Mulia dan dengan firman-firmanNya yang amat sempurna, yang tidak dapat dilanggar oleh seseorang yang baik mauhupun yang durhaka, dari segala (bentuk) kejahatan apa saja yang turun dari langit serta kejahatan apa saja yang naik ke langit. Juga dari segala bentuk kejahatan apa saja yang melata di bumi dan dari kejahatan apa saja yang keluar dari bumi, serta dari fitnah-fitnah (yang berada) pada waktu malam dan siang hari, juga dari pendatang-pendatang (buruk) di waktu malam dan siang hari, kecuali sesuatu yang datang dengan membawa kebaikan, wahai Dzat Yang Maha Berbelas Kasih.

Setelah Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم membaca doa tersebut tersungkurlah ‘Ifrit tersebut dan padamlah obornya.

Dipetik dari Qishatul Mi’raj dan Mi’rajul Kabiir oleh al-Hafidz asy-Syaikh Najmuddin al-Ghaithiy, terjemahan Habib ‘Abdullah Zakiy al-Kaaf.



Nota:

Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم menoleh kebelakang untuk melihat itu, bukanlah kerana Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم takut, melainkan untuk memberikan pelajaran kepada umat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم bagaimana hendak mengusir ‘Ifrit atau gangguan jin yang jahat atau yang sebangsa dengannya , sebagaimana doa yang diajarkan oleh Jibril عليه السلام. Maka eloklah kita amalkan doa ini untuk menghindari dari gangguan jin dan kuncu-kuncunya dan yang sebangsa dengannya (juga golongan manusia yang berperangai seperti mereka) .



Rauhah Imam al-Haddad - Larangan Mencari-cari Kesalahan Dan Membicarakan Keaiban Orang Lain

Al-Imam al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alawi bin Muhammad al-Haddad menyebutkan didalam kitabnya an-Nashoih ad-Diniyah wa al-Washoya al-Imaniyah

التحذير من التجسس والخوض في عيوب الناس

وكذلك فاحذروا من التجسُّس, وهو طلب الوقوف على عورات الناس المستورة, قال الله تعالى: وَلاَ تَجَسَّسُوْا (سورة الحجرات:١٢)
وقال عليه الصلاة والسلام: من تتبع عورة أخيه تتبع الله عورته, ومن تتبع عورته يفضحه ولو في جوف بيته..(الحديث.-رواه الترمذي وابن حبان )
وعليكم بستر عورات المسلمين والكفّ عن ذكرها وإشاعتها, قال الله تعالى: إِنَّ الَّذِيْنَ يُحِبُّوْنَ أَنْ تَشِيْعَ الْفَاحِشَةُ فِى الَّذِيْنَ أمَنُوْا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيْمٌ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ  (سورة النور:١٩)
وقال عليه الصلاة والسلام: من ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة. (حديث صحيح رواه مسلم وأبو داود والترمذي والنسائي وابن ماجه)
ولايكثر الخوض في عيوب الناس وذكر مساويهم وكشف عوراتهم إلا كل منافق ممقوت.
والذي يجب على المسلم إذا رأى من أخيه المسلم عورة أن يسترها عليه وأن ينصحه في السر بلطف وشفقة. والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه. (حديث صحيح رواه مسلم والأربعة)


Larangan Mencari-cari Kesalahan Dan Membicarakan Keaiban Orang Lain

Hendaklah kalian menghindari tajassus, yakni mencari-cari keaiban orang lain yang tertutup. Allah Ta’ala berfirman, “Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain.” (Surah al-Hujuraat:12)

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, “Barangsiapa yang mencari-cari keburukan saudaranya maka Allah pasti mencari-cari kesalahannya dan barangsiapa yang mencari-cari keburukan saudaranya nescaya Allah akan membuka keaibannya sekalipun -keaiban itu- di dalam rumahnya sendiri.” (Hadits riwayat: at-Tirmidhi dan Ibnu Hibban)

Hendaklah kalian juga selalu menutup keburukan orang-orang Islam, tidak menyebut-nyebutnya dan menyebarluaskannya. Allah Ta'ala berfirman, “Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat.” (Surah an-Nuur: 19)

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, “Barangsiapa yang menutup (keaiban) seorang Muslim maka Allah pasti menutupi keaibannya di dunia dan di akhirat.” (Hadits shahih diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, at-Tirmidhi, an-Nasa`i dan Ibnu Majah)

Tidaklah yang sering membicarakan keaiban orang lain, menyebut-nyebut kesalahannya dan membuka keburukannya kecuali orang-orang munafik yang dimurkai.

Kemudian wajib bagi seorang Muslim apabila melihat suatu keburukan saudaranya yang muslim, untuk menutupinya di samping menasihatinya secara rahsia dengan lemah lembut dan kasih sayang. Dalam sebuah riwayat disebutkan, “Dan Allah selalu menolong hamba selama hamba tersebut menolong saudaranya.” (Hadits shahih diriwayatkan oleh Muslim dan empat ashhab as-Sunan)

* Dipetik dari kitab Mukhtasor an-Nashoih ad-Diniyah wa al-Washoya al-Imaniyah (Ringkasan dari kitab an-Nashoih ad-Diniyah wa al-Washoya al-Imaniyah) oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.

Doa Menghindari Syirik Khafi (Syirik Yang Samar)

Dalam sepotong hadits yang diriwayatkan oleh al-Hakim dikatakan bahwa syirik khafi itu lebih samar dari semut hitam yang menrayap di atas batu hitam pada waktu malam yang gelap gelita. Maksudnya amat sukar untuk dikesan kehadirannya … Namun kerana kasihkan umatnya, Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم memberikan panduan bagaimana untuk menghindarinya. Antaranya adalah sepotong doa yang diajarkan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم.


عَنْ أَبِيْ مُوْسَى اْلأَشْعَرِي رضي الله عنه قَالَ:خَطَبَنَا رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وآله وسلم ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ:أَيُّهَا النَّاسُ ، اتَّقُوْا هَذَا الشِّرْكَ ، فَإِنَّهُ أَخْفَى مِنْ دَبِيْبِ النَّمْلِ ، فَقَالَ لَهُ مَنْ شَاءَ اللهُ أَنْ يَقُوْلَ: وَكَيْفَ نَتَّقِيْهِ وَهُوَ أَخْفَى مِنْ دَبِيْبِ النَّمْلِ يَا رَسُوْلَ اللهِ ؟ قَالَ: قُوْلُوْا: اَللّهُمَّ إِنَّا نَعُوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ نُشْرِكَ بِكَ شَيْئًا نَعْلَمُهُ وَنَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لاَ نَعْلَمُهُ - رواه أحمد

Dari Abu Musa al-Asy’ari رضي الله عنه, beliau berkata: Pada suatu hari Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم berkhutbah kepada kami, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: “Wahai manusia takutilah syirik ini karena dia lebih samar dari semut yang merayap”. Maka ada yang bertanya: “Bagaimana kita menghindarinya wahai Rasulullah, sedangkan ia lebih samar dari semut yang merayap?”. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menjawab: Kalian bacalah do’a :

اَللّهُمَّ إِنَّا نَعُوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ نُشْرِكَ بِكَ شَيْئًا نَعْلَمُهُ وَنَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لاَ نَعْلَمُهُ

Ya Allah, Kami berlindung kepadaMu dari menyengutukanMu dengan sesuatu yang kami ketahui, dan kami memohon ampun kepadaMu dari segala sesuatu yang tidak kami ketahui.” (Hadits riwayat: Imam Ahmad)

* Dipetik dari buku Kumpulan Hadits Nabawi Riwayat 10 Shahabat – Jilid 2 oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.


Yaqazah

Lepas lohoq kemarin ambo bertemu dengan seorang rakan yang juga guru kepada ambo. Beliau meminta ambo bawakan beberapa buah kitab yang membicarakan hal melihat Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dalam keadaan jaga atau yaqazah. Menurut beliau, beliau telah disesatkan, disyirikkan oleh seorang ustaz (berjenama W) kerana menerima dan mengutarakan pendapat yang mengharuskan pertemuan dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah didalam majlis ta'limnya. Allahu Allah.

Maka ambo bawakanlah beberapa buah kitab iaitu al-Hawi li Fatawi oleh Imam as-Sayuthi, Sa’adah ad-Daraini oleh Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani, Bahjatun Nufus Syarh Mukhtasor Ibn Abi Jamrah oleh Syaikh Abu Muhammad Abdullah bin Sa’ad bin Abi Jamrah al-Azdi al-Andalusi, Khushushiyaat ar-Rasul oleh al-Imam al-Hafidz Ahmad bin Muhammad al-Qusthollani dan sebuah buku bertajuk Masalah Berjumpa Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم Ketika Jaga Setelah Wafatnya oleh Husain Hasan Tomai, diterjemahkan oleh Ustaz Anuar Hj. Abdul Rahman. Ambo tidak sempat berbicara lama dengan saudara ambo tersebut dek kerana ramai tetamu yang ingin berurusan dengan beliau.

Balik rumah, datang dalam benak ambo rasa ingin berkongsi dengan pengunjung al-Fanshuri mengenai persoalan tersebut. Maka terhasillah entri ini. Terpulanglah kepada pembaca samada untuk menerimanya ataupun menolaknya. Persoalan ini telah dibahaskan oleh para ulama dengan panjang lebar. Kalau nak terima, alhamdulillah, dan kalau tidak terima pun berlapang dadalah … jangan disesatkan atau dikafirkan saudara kita, kerana andaikata tuduhan tersebut meleset, maka ianya itu kembali kepada yang menuduh. Begitulah maksud dari sepotong hadits. Maka berhati-hatilah. Dan terlebih dahulu ambo mohon maaf mau kalau terdapat salah silap dalam menukilkan pendapat ulama.

Untuk menjawab persoalan ini, ambo petik daripada kitab al-Ajwibah al-Ghaliyah fi ‘Aqiidah al-Firqah an-Naajiah oleh al-‘Allamah al-Faqih al-Habib Zain bin Ibrahim bin Sumaith حفظه الله (kitab ini telah selesai ambo dan rakan-rakan terjemahkan, juga disertakan notakaki tambahan – dalam proses pembetulan, semakan dsb ….insyaAllah akan diterbitkan nanti ….promisi1 promosi! Hehehe!)

KEMUNGKINAN BERTEMU ATAU MELIHAT RASULULLAH DALAM KEADAAN JAGA (SEDAR)

Pertanyaan: Apakah mungkin seseorang itu bertemu dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم (setelah kewafatan Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم) dalam keadaan jaga (sedar) ?

Jawaban: Bertemu Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara sedar atau dalam keadaan jaga itu sangat mungkin sekali [1], ulama telah menyebutkan diantara mereka yang pernah bertemu Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم diwaktu tidur kemudian juga bertemu dalam keadaan jaga, dan mereka bertanya tentang sesuatu maslahat dan pendapat mereka. Maka hal tersebut memang benar-benar ada dengan dalil-dalil dari sekian banyak cerita para wali yang pernah bertemu dengan Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, hanya orang yang hatinya telah dicap dengan kebencian yang tidak mahu menerima realiti tersebut.

Pertanyaan: Apa dalil kemungkinan tersebut?

Jawaban: Dalil atas yang demikan itu, hadits yang masyhur tentang melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, adalah bahwa Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم bersabda:

من رآني في المنام فسيرني في اليقظة، ولا يتمثل الشيطان بي

Ertinya: “Barangsiapa yang melihat aku didalam mimpinya, maka dia akan bertemu aku didalam keadaan jaga, dan syaithan tidak boleh menyerupaiku” [2]

Para ulama mengatakan: Makna hadits ini adalah suatu khabar gembira [3], bahawa seseorang dari umatnya akan beruntung jika dapat bertemu Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم didalam mimpinya. Dan tidak boleh tidak, insyaAllah bahwa dia akan dapat bertemu Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara jaga, walaupun perkara itu akan terjadi seketika sebelum maut menjemput. Dan tidak benar hadits ini ditafsirkan bahawa melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم diakhirat atau di alam barzakh, kerana bahawasanya semua umat akan melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم disana. Maka hadits ini adalah dalil yang terkuat, untuk mempertegas pendapat ini, sebab dia mencakup bagi semua orang yang memimpikannya, baik itu di timur atau pun di barat.

Imam Suyuti رحمه الله تعالى berkata: Hasil dari sekian banyak hadits menyimpulkan bahawa Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم itu masih hidup dengan jasad dan ruh Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, dan dapat ke sana sini sekehendaknya ke seluruh pelusuk bumi dan alam malakut. Keadaan Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم sama persis seperti keadaannya semasa hayat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم. Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم tidak dapat dilihat oleh mata kasar, sebagaimana para malaikat. Apabila Allah Ta’ala menghendaki mengangkat hijab kepada orang yang Dia muliakan untuk melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, maka seseorang itu akan dapat melihatnya. [4] [5]


Notakaki:

[1] - Di dalam fatwa al-Ustaz al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad al-Khalili, ketika beliau menjawab soalan yang diajukan kepadanya mengenai apakah harus melihat al-Musthafa صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah ataupun secara mimpi, beliau menjawab:

إتفق الحفاظ رحمهم الله أن رؤيته صلى الله عليه وآله وسلم يقطة ومناما جائزة ولكن اختلفوا هل يرى الرأى ذاته الشريف حقيقة أو يرى مثالا يحكيها فذهب إلى الأول جماعة وذهب إلى الثانى الغزالي واليافعى وآخرون

Ertinya: Telah ittifaq (sepakat) para huffaz رحمهم الله bahwa melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah atau mimpi adalah HARUS. Akan tetapi yang diperselisihkan adalah apakah yang dilihat itu hakikat zat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم atau mitsalnya (rohaniyah Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم). Segolongan bersetuju dengan pendapat yang pertama (melihat hakikat zat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم) dan segolongan bersetuju dengan pendapat yang kedua (melihat mitsal Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم), (yang bersetuju dengan pendapat kedua) ialah Imamal-Ghazali, al-Yafie dan lainnya. – penterjemah (rujukan: Sa’adatut Daaraini fis Shalati ‘ala Sayyidil al-Kaunain صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم oleh al-‘Allamah al-Qadhi asy-Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani.

Begitu juga fatwa oleh Imam Ibn Hajar al-Haithami di dalam kitab Fatawa al-Haditsiyah tatkala ditanyakan kepada beliau apakah mungkin berhimpun dengan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah dan bertalaqqi dengan Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه sekarang? Maka beliau jawab: Ya, berkemugkinan yang demikian itu. Dan telah nyata bahwa yang demikian itu adalah daripada karamah para auliya seperti al-Ghazali, al-Barizi, at-Taj as-Subki dan ‘Afif al-Yafie daripada ulama Syafiiyyah, al-Qurthubi dan Ibn Abi Jamrah daripada ulama Malikiyah – penterjemah (Fatawa al-Haditsiyaah; Syaikhul Islam Ahmad bin Muhammad bin ‘Ali bin Hajar al-Haithami al-Makki; 391)


Didalam kitab yang sama, ditanya kepada beliau نفع الله به: Apakah mungkin melihat Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dalam keadaan jaga (yaqazah)?

Maka dijawab dengan katannya: Mengingkari sebahagian daripada ulama yang demikan itu dan mengHARUSkannya sebahagian yang lain, dan pendapat inilah yang benar. Telah mengkhabarkan dengan yang demikian itu (perihal melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم didalam keadaan jaga @ yaqazah), orang yang tidak pernah dituduh (ditohmah) melakukan kesalahan daripada golongan orang-orang sholih. Bahkan mereka mengambil dalil daripada hadits riwayat Imam al-Bukhari (yang bermaksud): Barangsiapa yang melihat aku didalam mimpinya, maka dia akan bertemu aku didalam keadaan jaga. – Yakni dengan mata kepalanya dan ada pendapat mengatakan dengan matahatinya.

Dan penafsiran ‘bertemu secara jaga’ dimaksudkan dengan pertemuan pada hari kiamat, maka yang demikian itu jauh dari makna lafaz yaqazah tersebut, kerana tiada faedah jika mengkhususkan dengan pertemuan padahari qiamat kerana bahwasanya seluruh umat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم akan melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم pada hari qiamat, samada orang yang pernah melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم di dalam mimpi ataupun yang tidak pernah melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم di dalam mimpi. – penterjemah (Fatawa al-Haditsiyaah; Syaikhul Islam Ahmad bin Muhammad bin ‘Ali bin Hajar al-Haithami al-Makki; 392)

Al-‘Allamah al-Imam an-Nafrawi kitabnya al-Fawakih ad-Dawwani menyebut: “Diharuskan (dibolehkan) seseorang berjumpa atau melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم. secara yaqazah atau secara mimpi, menurut kesepakatan para huffaz (ahli hadis). Mereka cuma berselisih tentang adakah orang yang melihat tubuh Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم itu dalam bentuk sebenar, secara hakiki atau dalam bentuk contoh (gambaran) sahaja? Sebahagian ulama’ berpegang dengan pendapat pertama (di mana seseorang yang bertemu dengan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah melihat tubuh Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara hakiki). Sebahagian ulama’ pula berpegang dengan pendapat yang kedua (iaitu: melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah dalam bentuk imej, gambaran seperti pantulan di cermin dan sebagainya, Wallahu a’lam), di antara mereka (yang berpegang dengan pendapat kedua adalah): Imam al-Ghazali, Imam al-Qarafi, Imam al-Yafi’e dan sebagainya. – penterjemah (al-Fawakih ad-Dawwani; Al-‘Allamah al-Imam an-Nafrawi; 2/360)

Syaikh Ibn al-Hajj di dalam kitab al-Madkhal berkata: Sebahagian daripada mereka (ulama) mendakwa melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara yaqazah, sedangkan ia merupakan satu perbahasan yang sempit untuk diperbahaskan (sukar untuk diperbahaskan). Amat sedikitlah dari kalangan mereka yang mengalaminya, kecuali terhadap mereka yang amat mulia di zaman ini. Walaubagaimanapun, kami tidak mengingkari sesiapa yang mengaku pernah mengalaminya, dari kalangan orang-orang yang mulia yang dipelihara oleh Allah Ta’ala zahir dan batin mereka. – penterjemah (al-Madkhal; Ibn al-Hajj al-Maliki; 3/194)


[2] - Hadits riwayat al-Bukhari (hadits nombor 110), Muslim (hadits nombor 2266) daripada Abu Hurairah رضي الله عنه

Catatan tambahan dari penterjemah: Mengenai hadits فسيراني في اليقظة - ertinya: Maka ia akan melihat aku di dalam keadaan jaga. Para ulama berselisih pendapat mengenainya, antara pendapat-pendapat tersebut:

i. Ada yang mengatakan maknanya ialah, akan melihat aku di hari qiamat nanti. Pendapat ini dibangkang. Bahwasanya tiada faedah mengkhususkan hadits tersebut kerana bahwasanya semua umat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم akan melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم pada hari qiamat, samada mereka bermimpi Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم atau tidak semasa di dunia

ii. Ada yang berpendapat maksudnya ialah: Mereka yang beriman dengan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم semasa hayatnya tetapi tidak pernah melihat dan berjumpa dengan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم kerana ketika itu dia duduk jauh. Maka untuk mengembirakannya dia pasti melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dalam jaganya sebelum matinya (yakni bertemu Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم di kota Madinah atau sebagainya)

iii. Menurut kaum (ahli) shufi, mereka mengatakan hadits tersebut dimaknakan mengikut dzahirnya, iaitu, sesiapa yang bermimpikan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم maka sudah pasti dia akan melihat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dalam keadaan jaga, dengan mata kepalanya (بعين رأسه)

iv. Ada yang mengatakan iaitu dia melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dengan matahatinya (بعين في قلبه)

Pendapat (iii) dan (iv) telah diterangkan oleh al-Qadhi Abu Bakar Ibnu al-Arabi. (rujukan: al-Hawi lil Fatawi oleh Imam as-Sayuthi dan Sa’adatut Daaraini fis Shalati ‘ala Sayyidil al-Kaunain صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم oleh al-‘Allamah al-Qadhi asy-Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani)

Manakala di dalam kitab Syarah Shahih Muslim oleh Imam Nawawi didalam mengutarakan 3 pendapat (daripada banyak pendapat-pendapat lain) bagi menjelaskan maksud فسيراني في اليقظة - ertinya: Maka ia akan melihat aku di dalam keadaan jaga, beliau mengatakan ada beberapa pendapat:

i. Bagi mereka yang sezaman dengan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم yang tidak berpeluang berhijrah tetapi bermimpi Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, akan dapat berhijrah dan berjumpa Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم.

ii. Dia akan melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم di akhirat sebagai membenarkan mimpinya itu. Kerana Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dilihat oleh umatnya di akhirat.

iii. Melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara khusus di akhirat secara dekat serta mendapat syafaat.

Persoalan timbul, apakah mereka yang bertemu Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara jaga itu boleh dikatakan atau tergolong sebagai shahabat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم? Maka jawabnya adalah TIDAK kerana melihat tersebut adalah di alam malakut, ia tidak boleh menjadi sebab yang seseorang itu menjadi shahabat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم. – al-Hawi lil Fatawi oleh Imam as-Sayuthi.

Persoalan melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم telah dibincang panjang lebar oleh para ulama, maka untuk mengetahuinya secara terperinci sila rujuk kitab, antaranya Sa’adatut Daaraini fis Shalati ‘ala Sayyidil al-Kaunain صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم oleh al-‘Allamah al-Qadhi asy-Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani, al-Hawi lil Fatawa (di dalam risalah berjudul Tanwirul Halak fi Imkani Ru’yatin Nabiy wal Malak) oleh Imam as-Sayuthi. Penterjemah hanya bawakan secara ringkas untuk sebagai catatan tambahan ke atas terjemahan kitab ini.

[3] - Di dalam menerangkan hadits ini, al-‘Allamah asy-Syaikh Yusuf an-Nabhani menyebutkan di dalam kitabnya Sa’adatut Daaraini: Hadits ini menberi khabar gembira kepada umat Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, yang berpeluang bermimpi Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم yang pastinya akan melihatnya pula dalam keadaan jaga walaupun ketika hampir saat kematian. InsyaAllah. Bahwa majoriti orang-orang sholeh dari kalangan salaf dan khalaf, mereka pernah bertemu Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم secara jaga …. – penterjemah.

[4] - Lihat risalah yang ditulis oleh Imam as-Sayuthi berjudul ‘Tanwirul Halak fi Imkani Ru’yatin Nabiy wal Malak.

[5] - Diantara ulama-ulama yang di muliakan oleh Allah Ta’ala, pernah beryaqazah dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم adalah: Imam as-Sayuthi (beliau beryaqazah sebanyak 75 kali); Imam Abu Muhammad Abdullah bin Sa’ad bin Abi Jamrah al-Azdi al-Andalusi; Syaikh Abu al-Hasan asy-Syadhuli; Syaikh Abu al-‘Abbas al-Mursi; Syaikh ‘Abdurrahim al-Qunawi; Syaikh Ibrahim ad-Dasuqi; Syaikh Ibrahim al-Matbuli, Syaikh al-Barawi (guru kepada Syaikh Muhamad Syinwani; al-Barizi, Imam al-Ghazali, Imam al-Qurthubi, Imam as-Subki, Imam Yafie dan ramai lagi ….



Persoalan melihat Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم telah dibincang panjang lebar oleh para ulama, maka untuk mengetahuinya secara terperinci sila rujuk kitab, antaranya Sa’adatut Daaraini fis Shalati ‘ala Sayyidil al-Kaunain صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم oleh al-‘Allamah al-Qadhi asy-Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani, al-Hawi lil Fatawi (di dalam risalah berjudul Tanwirul Halak fi Imkani Ru’yatin Nabiy wal Malak) oleh Imam as-Sayuthi dan Khushushiyaat ar-Rasul oleh al-Imam al-Hafidz ahmad bin Muhammad al-Qistholani dan lain-lain. Penterjemah hanya bawakan secara ringkas sebagai catatan tambahan ke atas terjemahan kitab ini

Sekadar itulah nukilan ambo dari pendapat-pendapat ulama kita. Berlapang dada lah di dalam persoalan khilafiyah ini. Janganlah disakiti saudara-saudara kita dengan tuduhan-tuduhan yang tidak sewajarnya. Jangan terlalu ringan menuduh sesat, syirik, kafir dan sebagainya kepada mereka yang tidak sehaluan dengan pemikiran kita di dalam sesuatu perkara, terutamanya di dalam perkara khilafiyah, sebelum kita terlebih dahulu meneliti dengan halus perbahasan para ulama tentang perkara tersebut.



Sekian dari,
~abu zahrah~

Related Posts with Thumbnails