Sabtu, 31 Januari 2009

Sepintas Lalu ........

Hadiah dari seorang kenalan: Alhamdulillah, tadi aku menerima sebuah kiriman hadiah dari seorang kenalan. Sebuah buku bertajuk 17 Habib Berpengaruh di Indonesia, karya Habib Abdul Qadir Umar Mauladawilah. Belum sempat aku membacanya lagi, sekadar melihat gambar-gambar para habaib … Allahu Allah sejuk hati melihat wajah para auliya` ini. JazakumuLlah buat yang dikasihi saudaraku kerana menghadiahkan aku buku yang sangat berharga ini …. Semoga pershahabatkan kita semakin erat. Sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:
تَهَادَوْا تَحَابُّوا
“Saling memberi hadiahlah kalian nescaya kalian saling mencintai” (Hadits riwayat al-Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrad; al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Īmān; Abu Ya’la di dalam Musnadnya. Al-Hafizh Ibn Hajar berkata: Isnadnya hasan).



Sinopsis buku, sepertimana tercatat dikulit buku tersebut:

Buku ini berisi tentang biografi dan peranan para ulama dzuriyat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dari periode Habib Husein bin Abubakar Al-Aydrus yang dikenal dengan sebutan Habib Keramat Luar Batang, hingga Sayyid Muhammad bin ‘Alawi Al-Maliki Al-Hasani. Mereka semua memiliki jasa yang sangat besar dalam ‘menanamkan’ nilai-nilai keislaman di Nusantara ini. Tentunya masih banyak lagi para ulama yang memiliki peranan dalam dakwah islamiyah di Indonesia. Buku ini menjadi unik dan berbeda dengan buku lainnya, karena di dalamnya dilengkapi 210 foto eksklusif. Sedang penyusunnnya sendiri dikenal sebagai dokumentor yang memiliki ribuan foto ulama dan habaib, yang langka dan sulit ditemukan di tempat lainnya.

Bagi para pembaca, buku ini akan memberikan kesejukan hati dan jiwa, karena di dalamnya terdapat kisah dan tauladan kaum shalihin, yang dengan ketaqwaannya kepada Allah, mereka mampu mencapai derajat yang begitu tinggi.



Bid’ah dholalah sebab Nabi صلى الله عليه وآله وسلم tidak lakukan/kerjakan: Satu soalan yang sering ditanyakan kepada aku, kalau Nabi صلى الله عليه وآله وسلم tak buat maka ianya adalah bid’ah dholalah? Kalau nak jawab, tentunya panjang lebar. Pokok pertama yang perlu difahami apa itu bid’ah dan pembahagiannya dahulu. Dan bagaimana para ulama mu’tabar memahami hadits yang berkaitan dengannya. Sebuah kitab yang baik untuk di baca adalah as-Sunnah wa al-Bid’ah oleh al-Habib ‘Abdullah Mahfudz Muhammad al-Haddad Ba’Alawi al-Hadhrami (gambar sebelah). Insyaallah aku sedang didalam proses memasukkan teks hadits dan mengedit terjemahannya. Kitab ini merupakan salah sebuah teks pengajian di pesanten guru aku iaitu Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki. Kitab ini sangat baik kalau dapat dibaca.



Yang kedua mengenai perkara yang ditinggalkan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, itupun perlu difahami dengan betul. Sememangnya golongan Wahabi sering menggunakan ayat Sesuatu itu tidak pernah dikerjakan oleh Nabi . صلى الله عليه وآله وسلم. Qaedah inilah yang sering mereka jadikan hujjah untuk melegitimasi tuduhan-tuduhan bid'ah dholalah, sesat, musyrik dan lain-lain terhadap segala perbuatan atau amalan-amalan yang baru. Untuk menjawab kalau mereka katakan Sesuatu itu tidak pernah dikerjakan oleh Nabi . صلى الله عليه وآله وسلمmaka kita katakan الترك لا يفيد التحريم iaitu sesuatu yang ditinggalkan (yang tidak dikerjakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم) tidak membawa maksud ia diharamkan selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya. Kalau nak terang, panjang. Sila rujuk kitab berjudul Husnu at-Tafahhum wa ad-Dark li Mas-alah at-Tark oleh al-‘Allamah al-Muhaddits Abu Fadhl ‘Abdullah bin Muhammad bin Siddiq al-Ghumari (gambaq sebelah) dan juga tulisan Syaikh ‘Abdullah Farraja al-Sharif bertajuk at-Tarku La Yuntaju Hukman (Perkara Yang Tidak Dilakukan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم Tidak Menatijahkan Suatu Hukuman - kertas kerja yang dibentang sewaktu Seminar Perpaduan Ummah dan Pemurnian Pemikiran Islam 2006 di UIA). Insyaallah nanti kalau ada kelapangan kita sentuh sedikit permasalahan ini.


Perbuatan mencerca shahabat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم: Seorang rakan menalipon dan menceritakan kecenderungan seorang kakitangan di pejabatnya yang mencerca para shahabat رضي الله عنهم, terutamanya para shahabat utama seperti Sayyidina Abu Bakar رضي الله عنه. Ini kerja puak Rafidhah. Golongan ini pernah diisyaratkan oleh junjungan mulia Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, antaranya:

أخرج الحافظ الذهبي عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم: يكون في آخر الزمان قوم يسمون الرفضة يرفضون الإسلام فاقنلوهم فإنهم مشركون

Dikeluarkan oleh al-dzahabi daripada Ibn ‘Abbas رضي الله عنهما, beliau berkata: Telah bersabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم : akan muncul diakhir zaman kelak satu kaum yang digelar Rafidhah, mereka menolak Islam. Maka bunuhlah mereka kerana sesungguhnya mereka adalah musyrik.


Dan di dalam riwayat ad-Daarqutni daripada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib كرم الله وجهه beliau berkata: Maka aku bertanya tentang alamat mereka itu: Maka Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

ينتحلون حب أهل البيت وليسوا كذلك وعلامة ذلك أنهم يسبون أبا بكر وعمر

Mereka seolah-olah mencintai ahlulbait Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, padahal mereka tidak sedemikian dan tandanya ialah mereka mencaci Abu Bakar dan Umar رضي الله عنهما.


Maka ditanya pada aku bagaimana mahu menjawab mereka? Aku nyatakan secara ringkas sahaja, antaranya bacakan kepada mereka:

Firman Allah Ta’ala di dalam ayat ke-40, surah at-Taubah:

إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ ٱللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ ٱثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي ٱلْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلسُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ ٱللَّهِ هِيَ ٱلْعُلْيَا وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Ertinya: Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah Engkau berdukacita, Sesungguhnya Allah bersama kita". maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) Yang kamu tidak melihatnya. dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah Dengan sehina-hinanya), dan kalimah Allah (Islam) ialah Yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Ayat ini menceritakan tentang Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم berhijrah dan di temani oleh Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq رضي الله عنه. Dimana Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq رضي الله عنه berlindung di dalam gua Tsur. Tatkala Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم melihat Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq رضي الله عنه merasa cemas sewaktu kaum kafir Quraisy dihadapan pintu gua, maka Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم memberi semangat dengan mengatakan: Janganlah Engkau berdukacita, Sesungguhnya Allah bersama kita. Perhatikan Allah menyebut salah seorang dari dua shahabat. Allah sendiri menyebutkan bahwa Sayyiduna Abu Bakar as-Siddiq رضي الله عنه sebagai shahabat Rasululah صلى الله عليه وآله وسلم.

Didalam ayat yang lain Allah Ta’ala berfirman menyatakan bahwa DIA redha akan mereka dan mereka pula redha akan DIA. Firmannya:

وَٱلسَّابِقُونَ ٱلأَوَّلُونَ مِنَ ٱلْمُهَاجِرِينَ وَٱلأَنْصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا ٱلأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَداً ذٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ

Ertinya: Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.

Maka siapakah mereka yang berani mencaci maki dan melaknat para shahabat رضي الله عنهم? Apakah mereka tidak beriman dengan ayat-ayat al-Qur’an diatas tu? Allah telah meredhai para shahabat dari kalangan Muhajirin dan Anshar, sedangkan mereka melaknat. Allahu Allah …. untuk jawaban lebih jitu aku sarankan, bacalah kitab ash-Shawa’iqul Muhriqah fi Raddi ‘Ala Ahl al-Bida’ wa az-Zandaqah oleh al-‘Allamah al-Muhaddits al-Faqih Ahmad ibn Hajar al-Haithami al-Makki (wafat 974H). InsyaAllah kalau aku punya kesempatan aku kita perkatakan soal ini. leh itu berhati-hatilah dengan golongan Rafidhah ini. Mereka sudah mula menonjolkan diri sekarang. Mereka boleh dikenali dengan slogan kononnya mencintai ahlulbait tetapi didalam masa yang sama mereka mencerca, mencaci-maki bahkan melaknat para shahabat Nabi صلى الله عليه وآله وسلم

Terakhir ditanyakan kepada aku, kemana pergi lama tidak kelihatan di majlis-majlis ilmu dan bila nak habiskan catatan perjalanan ke Yaman? Maka aku katakan … kesihatanku kurang baik, maka aku berehat dirumah saja. Lagipun mahu memandu diwaktu malam mataku sudah kurang jelas … biasalah mata dah mula kabur, gigi pun nak banyak yang gugur, uban pun dah berterabur … alamat dah dekat nak ke kubur ….. :) Tentang catatan ke Yaman, insyaAllah. Sedang menaip. Kesihatan tidak mengizinkan berlama-lamaan di hadapan komputer.



Sekian, ampun maaf dari,

al-haqir al-faqir abuzahrah

Khamis, 29 Januari 2009

Muharram

Sebenarnya, kena letak waktu awal Muharram tempohari ........


Rabu, 28 Januari 2009

Majlis Zikir Bersama Habib Umar Ketika Lawatan Beliau ke Indonesia

Majlis zikir bersama al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz, ketika beliau melawat Indonesia baru-baru ini. Majlis yang dihadiri ratusan ribu para Muhibbin ... Allahu Allah ...




Kata Habib Munzir ketika memceritakan mengenai Guru Mulia al-Habib Umar bin Hafidz: Sejak 4 tahun saya didalam tarbiyah bersama beliau (Habib Umar), saya tidak pernah menemukan budi pekerti yg lebih indah dan serasi dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم sebagaimana yg saya lihat pada peribadi beliau.Semua yg saya lihat dalam kitab-kitab Hadits Nabawi tentang budi pekerti Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, cara duduknya, cara jalannya, cara bicaranya, cara tidurnya dan cara segala-galanya, ternyata ada pada sosok al-Habib Umar,jadi ternyata bukan kitab saja yang berbicara, ada sosoknya yang jelas terlihat.

Sumber:

Sabtu, 24 Januari 2009

Sholat Sunat Gerhana Matahari


Kalau kita dipanjangkan umur, insyaAllah, pada hari Itsnin 29 Muharram 1430H bersamaan 26 Januari 2009M, kita berpeluang untuk melihat satu fenomena yang menunjukkan kekuasaan dan keagungan Allah Ta’ala, iaitu Gerhana Matahari. Gerhana Matahari Separa akan berlaku bermula jam 4.30 petang sehingga 6.30 petang.


Maka, sebagai umat Islam, seyogianya kita mengerjakan sholat sunat gerhana matahari atau dikenali dengan sholat sunat kusuf. Sholat sunat ini hukumnya sunat muakkad bagi yang bermukim atau yang musafir, merdeka atau sahaya, lelaki atau perempuan, berjemaah atau seorang diri. Syaikh Arsyad al-Banjari menyebutkan didalam kitabnya Sabil al-Muhtadin:


(Bermula) sembahyang gerhana, kedua (gerhana matahari dan gerhana bulan) itu sunat muakkad. Maka tiap-tiap mereka yang disunatkan baginya sembahyang hari raya disunatkan baginya sembahyang dua gerhana dan makruh meninggalkan dia.

(Dan sunat) mandi bagi yang berkehendak menyembahyangkan dia dan sunat mengerjakan dia didalam masjid, jika picik (sesak) masjid sekalipun. Dan sunat mengerjakan dia dengan berjemaah dan ganti iqamah [dengan lafaz] “assholatu jama’ah” …..

(Syahdan) adalah bagi kedua sembahyang gerhana itu 3 kaifiat. (Bermula) kaifiat yang pertama iaitu sekurang-kurangnya bahwa disembahyangkan akan dia 2 rakaat seperti sunat zohor dengan tiada menambahi qiam dan ruku’

Dan kaifiat yang kedua, bahwa disembahyangkan akan dia dua rakaat tetapi dengan menambahi qiam dan ruku’ di dalam tiap-tiap dua rakaat seperti bahwa dibacanya Faatihah dan surah yang pendek didalam qiam rakaat pertama kemudian maka ruku’, kemudian maka i’tidal maka dibaca pula Faatihah dan surah yang pendek kemudian maka ruku, kemudian maka i’tidal, kemudian maka sujud 2 kali seperti sembahyang yang lain jua. Inilah serakaat yang pertama. Kemudian maka berdiri ia pula serakaat yang kedua seperti yang demikian itu jua [seperti rakaat pertama tadi]. Maka jadilah pada tiap-tiap serakaat itu 2 qiam, 2 ruku’ dan tiada harus menambahi ruku’ lebih daripada 2 ruku’ yang ditentukan kerana lanjut gerhana dan tiada harus mengurangi dia daripada 2 kerana lepas daripada gerhana dan sunat membaca “سمع الله لمن حمده ربنا لك الحمد” pada tiap-tiap i’tidal.

(Dan kaifiat) yang ketiga iaitu yang terlebih sempurna bahwa disembahyangkannya dua rakaat seperti kaifiat yang kedua tetapi sunat membaca suarah al-Baqarah didalam qiam yang pertama kemudian daripada membaca وجت [doa iftitah] dan أعوذ [ta’awwuz] dan Faatihah dan jika tiada hafaz ia akan suarah al-Baqarah maka dibacanya ayat yang lain sekadar surah al-Baqarah dan pada qiam yang kedua dibacanya kemudian daripada أعوذ [ta’awwuz] dan Faatihah surah Aali ‘Imran atau kira-kira 200 ayat daripada surah al-Baqarah. Dan pada qiam yang ketiga [dalam rakaat kedua] dibaca kemudian daripada أعوذ [ta’awwuz] dan Faatihah surah an-Nisa` atau kira-kira 150 ayat daripada surah al-Baqarah dan pada qiam keempat dibacanya kemudian daripada أعوذ [ta’awwuz] dan Faatihah surah al-Maaidah atau kira-kira100 ayat daripadanya.

(Dan sunat) membaca dengan nyaring pada gerhana bulan dan perlahan pada gerhana matahari. Dan sunat membaca ‘سبحان ربي العظيم وبحمده’ dalam ruku’ yang pertama dan ‘سبحان ربي الاعلى وبحمده’ didalam sujud yang pertama kira-kira seratus ayat daripada surah al-Baqarah [kadar lama sujud]. Dan dibaca yang demikian itu didalam ruku kedua dan sujud kedua kira-kira 80 puluh ayat daripadanya dan dibaca demikian itu didalam ruku’ dan sujud ketiga kira-kira 70 puluh ayat, dan dibaca yang demikian itu didalam ruku’ dan sujud keempat kira-kira 50 puluh ayat daripadanya.

(Dan sunat) kemudian daripada sembahyang gerhana, membaca dua khutbah seperti khutbah Jum’at pada segala rukunnya dan sunatnya dan tiada pada segala syaratnya……….. [Sabil al-Muhtadin, J2, H 58 – 59]


Tu diaaaa panjang lebaq. :) Nak detail sila rujuk kitab berkenaanlah. Adapun sholat sunat gerhana matahari ini dikerjakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم sebagaimana disebut didalam hadits antaranya:

Daripada Sayyidatina ‘Aisyah رضي الله عنها, beliau bercerita bahwa pada masa Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم terjadi gerhana matahari, lalu Baginda صلى الله عليه وآله وسلم mengerjakan shalat bersama orang ramai. Maka Baginda صلى الله عليه وآله وسلم berdiri dan memanjangkan waktu berdiri, lalu Baginda صلى الله عليه وآله وسلم ruku dan memanjangkannya. Kemudian Baginda صلى الله عليه وآله وسلم berdiri dan memanjangkannya (berdiri yang kedua ini tidak selama berdiri pertama). Setelah itu, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم ruku dan memanjangkan ruku, rukunya ini lebih pendek dari ruku pertama. Selanjutnya, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم sujud dan memanjangkannya. Kemudian Baginda صلى الله عليه وآله وسلم mengerjakan pada rakaat kedua seperti apa yang Baginda صلى الله عليه وآله وسلم kerjakan pada rakaat pertama. Setelah itu, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم memberi salam sedang matahari telah muncul. Lalu Baginda صلى الله عليه وآله وسلم memberikan khutbah kepada orang-orang ramai. Baginda صلى الله عليه وآله وسلم memanjatkan pujian dan sanjungan kepada Allah. Dan setelah itu, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda. Sesungguhnya matahari dan bulan itu merupakan dua (tanda) dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Keduanya tidak mengalami gerhana karena kematian seseorang dan tidak juga karena kehidupan seseorang. Oleh karena itu, jika kalian melihat hal tersebut maka hendaklah kalian berdo’a kepada Allah, bertakbir, shalat dan bersedekah”. [Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi]

Oleh itu aku berpesan kepada diriku dan para pengunjung blog al-Fanshuri, marilah kita ke masjid-masjid atau surau-surau dimana sholat gerhana matahari dikerjakan. Kebetulan pula, kita sedang bercuti sempena bercuti umum. Semoga kita semua dirahmati Allah.


Jumaat, 23 Januari 2009

MAJLIS BERSAMA ULAMA HADRAMAUT - SYAIKH ‘ABDUL QADER ‘ATIQ JABER AL-BAIHANI

عليكم بمجالسة العلماء واستماع كلام الحكماء فإن الله تعالى يحيى القلب الميت بنور الحكمة كما يحيى الارض الميتة بماء المطر


MAJLIS BERSAMA ULAMA HADRAMAUT - SYAIKH ‘ABDUL QADER ‘ATIQ JABER AL-BAIHANI

Tempat: Masjid al-Falah, USJ 9, Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan

Tarikh: 27 Muharram 1430 / 24 Januari 2009 (Sabtu)

Aturcara Majlis

7.25 ptg : Azan dan sholat Maghrib
7.50 ptg : Bacaan Maulid ad-Dhiya` al-Lame’ kemudian diikuti dengan ceramah oleh Syaikh ‘Abdul Qader (akan terjemahan oleh Habib ‘Ali Zainal ‘Abidin al-Hamid)
10.00 : Sholat Isyak dan bersurai


Biografi ringkas penceramah.

Beliau Syaikh ‘Abdul Qader ‘atiq Jaber al-Baihani. Berumur 38 tahun. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Sana'a, Yaman di dalam bidang syari'ah. Sebelumnya beliau belajar secara bertalaqi di Ribat Baido` (رباط البيضاء) dengan bergurukan kepada al-Habib Muhammad al-Haddar (gambaq sebelah. Wafat pada 1418H. Beliau juga merupakan guru kepada al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz), Habib Zein bin Ibrahim bin Sumaith dan juga dengan al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz. Sekarang, beliau mengajar di Ma'ahad al-‘Aali di Shabwa, Hadramaut. Berpengalaman berdakwah di Emirates (UAE), Syria, Jordan, India, Bangaladesh dan Indonesia dan ini merupakan kali pertama beliau datang ke Malaysia . Beliau juga merupakan salah seorang pensyarah kanan KOLEJ DAR AL-MUSTHAFA (yang diasaskan oleh al-Habib Umar bin Hafidz), Tarim , Hadramaut, Yaman. Juga merupakan Ketua MARKAZ AN-NUUR (dibawah pentadbiran Kolej Dar al-Musthafa) yang bertanggungjawab menyimpan manuskrip asal kitab para ulama Hadramaut.




Khamis, 22 Januari 2009

Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” - Penyakit 43 – 45

Penyakit Keempatpuluh Tiga: Menghina orang Islam disamping bersikap meninggi diri serta takabbur terhadap mereka.

Rawatannya: Ialah menghidupkan erti ikatan hidup sesama Muslim serta beriman dengan penuh yaqin bahawa wajib memelihara maruah orang Islam. Hal ini dinyatakan oleh Allah Ta’ala kepada NabiNya, firman Allah Ta’ala:

….فَٱعْفُ عَنْهُمْ وَٱسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي ٱلأَمْرِ….
Maksudnya: “….. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu) dan pohonlah ampun bagi mereka dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan dan soal-soal keduniaan) …” (Surah Ali-Imran:159)

Disamping itu hendaklah sentiasa difahami bahawa sikap takabbur itu telah membinasakan iblis serta dilaknat oleh Allah Ta’ala kerana lagak sombongnya berkata: “Aku lebih mulia dari Adam”. Pernah suatu ketika Nabi صلى الله عليه وسلم melihat ke arah Ka’abah dan bersabda:

ما أعظمك وأعظم حرمتك و المؤمن أعظم حرمة عند الله منك, إن الله حرم منك واحدة ومن المؤمن ثلاثا : دمه وماله, وأن يظن به ظن السوء.

Maksudnya: “Alangkah hebatnya engkau, hebatnya kemulianmu, sedangkan orang Islam adalah lebih tinggi kemuliaannya daripadamu disisi Allah Ta’ala. Sesungguhnya Allah memberikan satu kemuliaan padamu sedangkan untuk mu’min itu dengan tiga kemulian, darah dan hartanya serta larangan bersangka buruk terhadap manusia.” (Riwayat al-Tirmizi. Tetapi tidak ada tambahan perkataan (إن الله حرم منك واحدة ) hingga akhir. At-Tirmdhi berkata, hadith ini hasan gharib, kami tidak pernah menemuinya melainkan pada hadith al-Hussin bin Waqid. Dalam kitab Tuhfah al-Ahwazi 6/181-182. Ia telah dikeluarkan juga oleh Ibn Hibban dalam shohihnya. Al-Hafidz berkata dalam al-Tahzib riwayat Ahmad, Musnad 4/421 dan Abu Daud)



Penyakit Keempatpuluh Empat: Malas dan jumud.

Rawatannya: Ialah hendaklah sentiasa menyedari dan memahami ia sentiasa berada di bawah perintah kekasihnya yakni Allah Ta’ala serta bersedia menjalankan tugas yang diarahkan. Suntikan kefahaman seperti ini akan menjelmakan perasaan gembira untuk terus cergas melaksanakan amal. Aku (Sheikh Abdul Rahman al-Sulami – pengarang kitab ini) mendengar datukku Ismail bin Muhammad berkata: “Mengambil ringan akan sesuatu perintah menunjukkan bahawa seseorang itu tidak memahami perintah tersebut.”


Penyakit Keempatpuluh Lima: Menghias diri dengan pakaian orang-orang sholeh sedangkan kelakuannya seperti orang yang membuat kerosakan dan kejahatan.

Rawatannya: Ialah meninggalkan perhiasan lahiriah sehingga terlebih dahulu mampu memperbaiki dan memperelokkan hakikat batiniah. Adalah lebih baik membentuk akhlak dan perbuatan dengan mencontohi orang yang sholeh secara keseluruhan atau sebahagian daripada akhlak tersebut. Hal ini adalah lebih baik daripada meniru-niru pakaian orang-orang yang sholeh. Ada riwayat mengatakan, “Cukuplah untuk mengenal kejahatan seseorang itu apabila dia memperlihatkan kepada manusia bahawa dia seorang yang takut kepada Allah sedangkan hatinya bagaikan hati seorang penderhaka.

Abu Othman berkata: “Perhiasan lahiriah yang disertai mungkar dan dosa akan melahirkan kerosakan.

Rabu, 21 Januari 2009

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah - (Siri - 13)

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah “جلاء القلوب بذكر الله” oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani رحمه الله تعالى atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal.(Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)

Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh, tuanguru-tuanguru dan para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri, ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan pentransliterasi. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.

Fashal (فصل) pada menyatakan menghinakan diri bagi kebesaran Allah

Hai saudaraku! Sucikan olehmu akan miliki hatimu daripada takbur atas makhluq Allah dan hiasi olehmu akan dia dengan menghinakan diri dan merendahkan diri bagi kebesaran Allah. Maka janganlah kamu ‘ajaibkan dirimu dihadapan Allah dan jangan takbur atas seorang daripada makhluq Allah dan basuh olehmu akan miliki hatimu daripada najis ‘ajib dengan air menghinakan diri bagi Allah. Dan buang olehmu akan takbur daripada hatimu dengan mengenal dan mengakukan dirimu hina seperti tanah yang jijak [pijak] orang atasnya.

Dan sapu olehmu akan debu mengaku [a]kan diri daripada tempat memandang Allah kerana ia mencemarkan hati pada hal ia cermin bagi wajah Allah. Dan kenal olehmu akan hina dirimu di dalam hatimu, nescaya kamu dapatkan sekaliannya terlebih mulia dan terlebih tinggi daripada dirimu. Maka pandang kehinaan dirinya ini ialah permata yang sangat indah lagi mahal harganya. Dan ialah ilmu buat emas bahgia dan ialah kepala segala harta ‘arif.

Maka pandang olehmu akan hina dirimu bagi kebesaran Allah dan sembunyi olehmu akan kehinaan ini antaramu dengan Tuhanmu. Jangan engkau zahirkan dia bagi seorang daripada makhluq kerana menghinakan diri kepada makhluq itu haram pada syara’ Allah. Maka mu’amalah olehmu akan manusia dengan tawadhu’ diatas kadar martabat mereka itu kerana Allah. Seperti engkau ajarkan dengan kadar akal mereka itu kerana memeliharakan rahsia Allah. Dan peliharakan olehmu akan hati manusia dengan niat ibadat kepada Allah. Maka jadi engkau diperkenan oleh Allah dan manusia. Maka tiap-tiap ketika sebut olehmu akan Allah dan buang olehmu takbur dan ‘ajaib daripada ‘baitullah’ (yakni pada hati kamu) supaya jadi kamu daripada rijal-rijal Allah. Dan merendahkan dirimu bagi Allah nescaya dapat engkau padanya akan sampai kepada Allah


Jumaat, 16 Januari 2009

Risalah: Kewajipan Umat Islam oleh al-Habib Husein bin ‘Abdul Qadir as-Saggaf

بسم الله وصلى الله وسلم على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه
اما بعد: صلتني العديد من الرسائل من الاخوان والاخوات عن اهل غزة وماالواجب علينا تجاههم؟ فاقول: لاشك انه مما يندى له الجبين ويقشعر منه الجلد وتدمع له العين من تلك المشاهد والمجازر التي عملتها ايدي المغتصبين قتلة الانبياء من بني صهيون ولا عجب فهم ملعونون بلسان انبياءهم..لن اطيل الكلام عنهم فلا يهمني امرهم بل الذي يهمني هو حال المسلمين وموقفهم لفتة : ان الله لا يعجزه من ان يزيل تلك الشرذمة من الوجود عن بكرة ابيهم في ساعة " لحظة " وسلوا الامم السابقة كيف كانت عاقبتهم؟ لكن ماالبديل اذا ابيدت بني صهيون؟ هل المسلمون اليوم مهيؤون للتمكن في الارض ؟ هل نحن على قلب رجل واحد؟ اخشى اذا ذهب العدو من هاهنا جاء المسلمان من هاهنا والتقا بسيفيهما فهنا القاتل والمقتول في النار بينما اذا قتل المسلم على يد يهودي فهو شهيد في الجنة ولله في خلقه شؤون..لم ينصر الله نبيه الا بعد عشرات السنين في غزوة بدر مع انه قتل الكثير من صحابته غدرا او ظلما او انتقاما او جوعا او حصارا ..فلم اخر الله نصرة نبيه الى بدر؟ قيل لعل الله تعالى يريد اختبار مدى ايمان الصحابة في ايذاءهم في الله هل يصبرون ام يجزعون؟ ثم لم يات النصر الا بعد ان استطاع النبي صلى الله عليه عليه واله وسلم ان ينزع مافي القلوب من الحسد او الاستعلاء بالنسب او الحسب اوالمال فكان اول عمل عمله في الهجرة هو المؤاخاة بين المهاجرين والانصار ..اذا اتحدت القلوب وعظم المطلوب والمحبوب فقد جاء النصر في عشية او ضحاها وهذا ماحصل..بلا عدد ولا عُدد! اما اليوم!! هل القلوب متحده؟ ربما تصطف صفوف المصلين في المساجد ولا تجد صفا واحدا على قلب واحد الا ماندر! الى اي مدى وصل المسلمون في تعظيم الله ورسوله؟ الى اي مدى بلغت محبة الله ورسوله في القلوب؟ هل نحن نريد نصرة الله ورسوله حبا وشوقا؟ ام نريد المناصب والكراسي والسلطة والمال والجاه؟ "لا اقصد احدا بعينه " علينا ان نراجع انفسنا ونصدق معها ونفتش في نياتنا ومقاصدنا!! على المسلمين اليوم ممن ليس له يد ولا ذراع في هذا الامر اقول لهم عليكم بالاتي: الرجوع الى الله وكثرة الدعاء والابتهال الى الله والاستغفار والصدقة والاجتماع على مجالس الذكر والعلم والدعوة الى الله بدل الاجتماع على المظاهرات ورفع الشعارت !..الشي الاخر تولع القلوب بمحبة سيدنا رسول الله صلى الله عليه واله وصحبه وسلم وتعلم اخلاقه وسننه ونشرها في بيوتنا واولادنا والعالم كله ونحيي تلك الشمائل والاخلاق ونشر المحبة والاخوة في الله ونترك افعال وافكار الكفرة الفجرة اعداء الملة المحمدية هذا لجمهور عوام المسلمين واما للاخرين فنحتاج بعد امتثال الاوامر والانتهاء عن الزواجر الى امرين : تصحيح النيات والمقاصد في الدفاع عن الدين نشر المحبة والتاخي والولاء لله ورسوله فان تم هذان الامران فالنصر قريب والا سيظل الحال على ماهو عليه حتى نغير من احوالنا " إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ"
كتبه الفقير الى الله
حسين السقاف
تاريخ النشر:28 ديسمبر 2008

Risalah: Kewajipan Umat Islam oleh al-Habib Husein bin ‘Abdul Qadir as-Saggaf

“Bismillah…Shalawat dan Salam buat Saidina Rasulullah, serta buat ahli keluarga dan para sahabat Baginda صلى الله عليه وآله وسلم…
Amma ba’du…

Telah sampai kepadaku beberapa risalah daripada saudara dan saudari tentang ahli Ghaza dan mereka juga bertanyakan tentang kewajipan kita (umat Islam) terhadap peristiwa tersebut?

Maka, saya katakan: Tidak syak lagi bahawa apa yang dapat kita saksikan daripada apa yang berlaku di Ghaza sangat menyayat hati kita, sangat menggerunkan dan menyebabkan air mata berlinangan daripada apa yang dilakukan oleh golongan pelampau lagi pembunuh para nabi iaitulah dari kalangan Zionis.

Tidak menghairankan lagi bahawasanya sememangnya mereka dilaknat atas lisan para nabi mereka sendiri. Oleh yang demikian, tidak perlulah saya memanjangkan kata tentang mereka kerana yang saya sangat ambil berat bukan mengenai mereka, tetapi yang sangat saya pentingkan dalam risalah ini adalah tentang hal umat Islam dan pendirian mereka.

Suatu Penilaian: Sesungguhnya tiada sesiapa yang dapat melemahkan Allah Ta’ala daripada menghilangkan kezaliman golongan Zionis sebagaimana Allah Ta’ala pernah menjatuhkan nenek-moyang mereka suatu ketika dahulu serta merta. Tanyalah kepada umat-umat terdahulu tentang bagaimana kemusnahan bangsa Zionis tersebut suatu ketika dahulu?
Akan tetapi, apakah alternatif yang wujud setelah kemusnahan Bani Zionis? Adakah umat Islam hari ini sememangnya bersedia untuk diberi kekuasaan di muka bumi ini? Adakah kita sedang bersatu hati dan tenaga sesama muslim?

Apa yang lebih saya takutkan adalah, jika musuh berlalu pergi daripada negara Islam, umat Islam pula sendiri yang menghuni di negara orang Islam tersebut sendiri yang saling berbunuhan sesama sendiri (saling berbunuhan sesama muslim) yang mana menyebabkan mereka yang membunuh dan yang dibunuh masuk neraka (berdasarkan hadith shahih). Sedangkan, jika seorang muslim dibunuh oleh Yahudi, maka dia akan mati syahid lalu mendapat syurga.

Bagi Allah, dalam setiap perbuatanNya, ada urusan dan kebijaksanaanNya. Allah Ta’ala tidak memberi kemenangan kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم melainkan setelah sepuluh tahun, iaitu pada peperangan Badar, sedangkan sebelum itu, ramai para sahabat رضي الله عنهم dibunuh (dalam tempoh sebelum kemenangan tersebut) secara ditindas, dizalimi, dihukum dan dibiarkan mati dalam keadaan lapar.

Mengapa Allah melewatkan kemenangan kepada NabiNya sehingga pada perang Badar? Dikatakan, Allah Ta’ala ingin menguji keimanan para sahabat رضي الله عنهم dalam ketabahan mereka menghadapi sebarang cabaran kerana Allah, untuk menilai adakah mereka mampu bersabar ataupun mereka tidak berpuas hati dengan Allah?

Kemudian, kemenangan tersebut tidak datang melainkan setelah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم berjaya mencabut perasaan hasad, bermegah-megah dengan nasab, harta dan cintakan dunia daripada hati umat Islam pada ketika itu. Perkara pertama yang dilakukan oleh Rasululllah صلى الله عليه وآله وسلم adalah mengikat tali persaudaraan sesama Muhajirin dan Ansar. Jika telah bersatunya hat-hati dan apa yang menjadi cita-cita dan kecintaan mereka adalah apa yang lebih agung daripada keduniaan (iaitulah redha Allah), maka, datanglah kemenangan serta-merta tanpa ada yang dapat menghalang kemenangan tersebut.

Adapun hari ini!! Adakah hati-hati umat Islam sudahpun bersatu? Boleh jadi, dalam ramai-ramai orang yang berdiri dalam saf-saf ketika mendirikan solat di masjid itu sendiri, tidak ada satu saf pun yang mana semuanya bersatu hati sesama mereka, kecuali sedikit. Sampai peringkat manakah tahap rasa keagungan Allah Ta’ala dan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dalam diri umat Islam hari ini?

Sejauh mana rasa kecintaan umat Islam kepada Allah Ta’ala dan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم? Adakah kita ingin membantu Allah dan RasulNya (dengan membela agamaNya) kerana sememangnya merindukan dan mencintai Allah dan RasulNya, ataupun berperang kerana inginkan kedudukan, kekuasaan di muka bumi, harta dan sebagainya?

Hendaklah kita kembali memuhasabah diri kita sendiri dan jujur terhadap diri kita sendiri lalu kita meneliti niat-niat kita dan tujuan-tujuan kita?

Umat Islam hari ini yang tidak mampu untukmembantu masyarakat di Ghaza dengan tenaga dan kekuasaan, maka saya seru kepada mereka sebagaimana berikut:

Kembalilah kepada Allah Ta’ala dan banyakkanlah berdoa serta mengadu kepada Allah Ta’ala. Banyakkanlah bertaubat kepada Allah Ta’ala, banyakkanlah bersedekah dan banyakkan berhimpun dalam majlis-majlis zikir, majlis ilmu dan majlis dakwah, berbanding sekadar berhimpun dalam perhimpunan demonstrasi dan sekadar melaungkan slogan-slogan semata-mata.

Suatu hal yang lain adalah, hendaklah kita berusaha menambahkan kecintaan kita kepada Saidina Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dalam hati kita, mempelajari sunnah-sunnah Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dan akhlak Baginda صلى الله عليه وآله وسلم, menyebarkan akhlak dan sunnah Baginda dalam sudut praktikal samada dalam rumah kita, pada sesama anak-anak dan keluarga kita dan sebarkan ia ke serata dunia.

Hendaklah kita menghidupkan sunnah-sunnah, Akhlak dan sifat-sifat Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dalam kehidupan kita seluruhnya dan menyebarkan kasih sayang dan persaudaraan kerana Allah kepada seluruh muslimin. Hendaklah kita meninggalkan ideologi-ideologi dan budaya orang-orang kafir dan fasiq yang merupakan musuh-musuh agama Islam ini, samada meninggalkannya daripada diri sendiri mahupun daripada masyarakat Islam umumnya.

Seterusnya, setelah kita menunaikan kewajipan dan menjauhi larangan, hendaklah kita memperbaiki niat dan tujuan kita dalam mempertahankan agama (bukan kerana ingin mendapat kedudukan dan pujian tetapi kerana Allah).

Hendaklah kita menyebarkan kasih sayang dan persaudaraan sesama kita, sekalian umat Islam dan mengukuhkan kesetiaan kita kepada Allah Ta’ala dan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم
Kalau sempurna apa yang disarankan tersebut, insya Allah, kemenangan Allah pasti hampir.Kalau tidak, keadaan kita (umat Islam) akan terus sebagaimana hal kita sekarang, sehinggalah kita sendiri yang mengubah keadaan kita.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum melainkan setelah mereka sendiri mengubah apa yang ada dengan diri mereka sendiri…” (Surah al-Ra’d: 11)

Ditulis oleh al-Faqir ila Allah

(al-Habib) Husein as-Saggaf
28 Disember 2008

Dinukil dan diterjemah oleh Khadim Ilm al-Faqir al-Haqir ila Rabbihi al-Jalil al-Kabir Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin al-Razi, ‘AmalahuLlahu bi Lutfihi al-Khafiyy.


Khamis, 15 Januari 2009

Syarah Hikam Ibn Atho'illah oleh Tok Pulau Manis - Siri 13

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Ibn Athoillah al-Sakandari oleh Shaikh Abdul Malik bin Abdullah bin Abdul Qahhar bin Syarif Muhammad al-Baghdadi @ Tok Pulau Manis

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh, tuanguru-tuanguru dan para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri, ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan pentransliterasi. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.


كيف يشرق قلب صورالاكون منطبعة في مرآته
[Artinya]: Betapa bercahaya hati segala rupa akwan itu berupa dalam hatinya.

(Maka) ketahuilah olehmu bahawa sanya hati itu sirr yang lathif ditaruhkan Allah Ta’ala bagi manusia didalam dadanya daripada pihak lambung kiri dan segumpal daging itu menempati kenderaannya, dan tiap-tiap anggota jasad itu askarnya, dan hati itu raja baginya dan bagi raja itu dua muka, dan satu muka menilik ia kepada dirinya dan kepada segala askarnya dan satu muka menilik ia kepada tuhannya. (Maka) muka yang awal itu munthobi’ (tertera,terupa) dalam matanya segala rupa akwan.


Dan mata hati itu [adalah] aqal, dan selama lagi aqal itu dibawah ghithoul kaun (غطاء الكون), maka qalbun itu ditawannya hingga apabila dihilangkan ghito’ (غطاء) (penutup/penudung) daripadanya, maka hilanglah aqal yang bertambat [iaitu aqal yang terikat atau tertawan dengan ghitho al-kaun] itu dan zhohirlah aasar (آثار) [bekas/kesan – dengan maksud aqal sudah dapat memberi kesan, berfungsi – mengenal Allah dan membezakan yang haq atau yang bathil, kerana dia telah bebas dari tawanan akwan] dan bercahayalah anwar maka menilik ia dengan nurnya yang ditaruhkan [Allah] dalam bathin hati itu iaitu matahati dan telah datanglah yang haq hilanglah yang bathil.


Pengambilan Pelajar STAM, Ma'had Sofa

Khamis, 8 Januari 2009

Pesanan Habib Ali bin ‘Abdurrahman al-Jufri Mengenai Peristiwa Ghaza (Palestin)

Al-Habib Ali Zainal ‘Abidin bin ‘Abdurrahman al-Jufri berpesan kepada segenap kaum Muslimin untuk membantu doa kepada saudara-saudara kita kaum Muslimin di Ghaza khususnya, dan di segenap penjuru dunia umumnya, dengan berlindung kepada Allah, bertaubat kepadaNya dan merendahkan diri di hadapanNya, seraya membaca firman Allah:


الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

"(Yaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan, 'Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka,' maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab, 'Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung.' "(Surah: Ali Imran: 173)

حسبنا الله ونعم الوكيل

"HasbunaAllah wa ni'mal wakiil" - dibaca 450 kali.

فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ

"Maka mereka kembali dengan nikmat dan karunia (yang besar) dari Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keridhaan Allah. Dan Allah mempunyai karunia yang besar."(Surah Ali Imran: 174) - dibaca paling sedikit 70 kali di waktu petang.

Sumber: Bisyarah

Perutusan al-Habib Salim bin Abdullah bin ‘Umar asy-Syathiri Sempena Menyambut Muharram 1430H


Kalam al-Habib Salim bin Abdullah bin ‘Umar asy-Syathiri Sempena Menyambut Muharram 1430H



بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله , الحمد لله ذى الجلال والإكرام ذى الطول والإنعام تكرم علينا بنعمتي الإيمان والإسلام جعل الأعوام سببا لانتقال الإنسان من دار الدنيا إلى دار السلام , وأصلي وأسلم على سيدنا محمد سيد الأنام خير من حج وصلى وصام وعلى آله وأصحابه الأئمة الأعلام .
أما بعد:

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah Yang memiliki keagungan dan kemuliaan, Yang memiliki kekuatan dan kenikmatan, Yang memberikan karunia kepada kita dengan kenikmatan Iman dan Islam, Yang menjadikan perputaran tahun sebagai sebab perpindahan manusia dari kehidupan dunia menuju kehidupan akhirat. Shalawat dan salam semoga tercurahkan kepada junjungan kita Muhammad, pemuka manusia yang terbaik dalam berhaji, bershalat dan berpuasa, dan juga kepada para keluarga dan para sahabatnya panutan umat.


Amma ba’du.

Bulan Muharram telah datang kepada kita. Dengan datangnya bulan yang penuh berkah ini, kita menyambut tahun baru 1430H dan meninggalkan tahun sebelumnya 1429H. Kita memohon kepada Allah untuk menjadikan datangnya tahun hijriyah ini sebagai datangnya kebaikan, keberkahan, kemenangan dan penguatan kepada Islam dan kaum muslimin, insya Allah.
Bulan Muharram adalah termasuk dari bulan-bulan haram. Disebutkan di dalam hadits Nabi صلى الله عليه وآله وسلم berkenaan dengan turunnya firman Allah Ta’ala:

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ

“Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram” (Surah at-Taubah: 36)

Bahwa yang dimaksud empat bulan haram tersebut adalah Dhulqaedah, Dhulhijjah, Muharram dan Rajab. Juga disebutkan di dalam hadits yang lain bahwa paling utamanya puasa setelah puasa Ramadhan adalah puasa bulan Muharram. Berpuasa satu hari di bulan Muharram menyamai puasa tiga puluh hari.

Oleh kerana itu, seharusnya bagi kita untuk menyambut bulan yang penuh berkah ini dengan taubat nashuhah, dan berubah dari keadaan yang buruk yang pernah dilakukan sebelumnya menuju ke keadaan yang baik.

Bulan Muharram ini dijadikan patokan sebagai awal tahun untuk penanggalan hijriyah yang baru, meskipun sesungguhnya peristiwa hijrah Nabi صلى الله عليه وآله وسلم terjadi pada bulan Rabi’ul Awwal, akan tetapi bulan Muharram ditetapkan sebagai bulan pertama dalam penanggalan hijriyah. Hal itu terjadi pada tahun ke -17H, pada masa khalifah Umar bin Khatthab رضي الله عنه. Di saat itu para sahabat رضي الله عنهم bersepakat menjadikan bulan Muharram sebagai awal bulan dalam penanggalan hijriyah dikeranakan berbagai pertimbangan, di antaranya, bahwa bulan Muharram adalah bulan yang tiba sesudah kewajiban haji yang manusia dari berbagai penjuru menunaikannya. Pertimbangan yang lain yaitu bahwa bulan Muharram adalah bulan yang di dalamnya tercetus ketekadan berhijrah dimana manusia saat itu atau para sahabat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bertekad untuk berhijrah. Munculnya tekad dalam kaitannya dengan hijrah yang ke Habasyah dan juga ke Madinah ini terjadi pada bulan Muharram. Sehingga dengan pertimbangan-pertimbangan itulah bulan Muharram dijadikan sebagai bulan pertama dalam penanggalan hijriyah.

Seharusnya pada bulan Muharram ini kita mempersiapkan diri untuk menyambutnya dengan tekad kuat, usaha keras dan amal-amal kebajikan, serta menjadikan pada setiap tahunnya lebih baik daripada tahun yang sebelumnya. Kerananya seseorang pernah berkata:

يا ذا الكسل كم تؤخر * توبتك من عام إلى عام
ولست تدري بعام * يأتيك هو ناقص أو تام

Wahai Pemalas, betapa banyak engkau mengulur-ulur taubatmu dari tahun ke tahun

dan engkau tidak tahu pada tahun manakahyang mendatangimu sebagai tahun yang penuh kekurangan ataukah kesempurnaan”

Seputar bulan Muharram ini banyak manusia memperingati peristiwa besar, yaitu hijrah Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dari kota Makkah menuju ke kota Madinah. Dalam hal ini, istilah hijrah mengandung dua makna: yaitu hijrah hissiyah dan hijrah ma’nawiyyah.


Adapun hijrah ma’nawiyyah adalah manusia meninggalkan kemaksiatan dan bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya, berubah dengan cara kehidupan yang baru dan menuju jalan kehidupan yang baru yang membawanya, dengan tekad kuat, usaha keras dan amal-amal kebajikan. Inilah yang dinamakan dengan hijrah ma’nawiyyah. Nabi صلى الله عليه وآله وسلم menunjukkan hal ini pada Hadits Shahih yang menyebutkan;

المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه

“Seorang muslim adalah yang menjadikan kaum muslimin aman dari lisan dan tangannya. Dan seorang yang berhijrah adalah orang yang berhijrah dari apa-apa yang dilarang Allah atasnya”

Adapun hijrah hissiyah adalah berpindahnya manusia dari suatu tempat ke tempat lain, yaitu berpindahnya manusia dari tempat kekufuran dan kesyirikan menuju ke tempat yang Islami. Hijrah dengan makna ini terbagi menjadi dua bagian:


1 - Hijrah yang telah berlalu dan selesai, yaitu hijrahnya kaum muslimin dari Makkah dimana saat itu merupakan tempat yang penuh kekufuran dan kesyirikan, menuju ke kota Madinah Al-Munawwarah. Hijrah yang seperti ini telah berakhir dengan Fath Makkah (peristiwa pembukaan kota Makkah), dimana Rasulullah bersabda:

لا هجرة بعد الفتح
“Tidak ada hijrah setelah Fath (Pembukaan Makkah)”


2 - Hijrah yang sampai sekarang selalu ada, yaitu hijrahnya manusia dari suatu tempat kekufuran dan kerusakan dimana kaum muslimin tidak sanggup untuk berdiam disana dalam rangka melaksanakan agamanya dan mendidik anak-anaknya diatas ajaran Islam. Di saat itulah wajib baginya untuk berhijrah menuju ke suatu tempat yang Islami yang memungkinkan disana untuk melaksanakan agamanya. Hjrah dengan makna ini sampai sekarang masih tetap ada. Setiap muslim yang tinggal di tempat kekufuran, jika ia masih mampu melaksanakan agamanya dan mendidik anak-anaknya dengan pendidikan Islam yang benar, maka tidak jadi masalah ia tetap bermukim disana. Akan tetapi, jika ia tidak mampu melaksanakan ajaran Islam di tempat tersebut, maka wajib baginya untuk berhijrah ke tempat yang Islami sehingga ia mampu melaksanakan ajaran agama Islam disitu. Sebagaimana firman Allah Ta’ala:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا

“Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri, (kepada mereka) malaikat bertanya: “Dalam keadaan bagaimana kamu ini?” Mereka menjawab: “Adalah kami orang-orang yang tertindas di negeri (Mekah).” Para malaikat berkata: “Bukankah bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat berhijrah di bumi itu?”(Surah. an-Nisa’: 97).


Inilah makna istilah hijrah. Dan hijrah yang paling agung yang tercatat dalam sejarah adalah hijrahnya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. Selanjutnya adalah hijrahnya para nabi dan rasul. Tercatat di dalamnya adalah hijrahnya Nabi Ibrahim عليه السلام dari Mesir menuju Palestin, dan hijrahnya Nabi Musa عليه السلام dari Mesir menuju Madyan sebagaimana yang difirmankan oleh Allah:

وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ

“Dan Ibrahim berkata: Sesungguhnya aku pergi menghadap kepada Tuhanku, dan Dia akan memberi petunjuk kepadaku.” (Surah ash-Shaaffaat: 99)


Dan ayat-ayat lain yang membicarakan tentang hijrahnya kaum Muhajirin. Istilah kaum Muhajirin sendiri adalah suatu julukan bagi para sahabat yang ikut berhijrah dari Makkah menuju kota Madinah. Sedangkan bagi para sahabat yang berdiam di kota Madinah disebut dengan kaum Anshar. Dan mereka semua adalah dalam kebaikan dan petunjuk.


Maka sudah seharusnya pada bulan Muharram ini kita menyebarkan kisah tentang hijrahnya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. Disebutkan tentang hijrahnya baginda صلى الله عليه وآله وسلم terjadi pada malam Khamis, hari pertama dari bulan Rabi’ul Awwal. Saat itu berkumpulnya (kaum musyrikin) untuk menghabisi Nabi صلى الله عليه وآله وسلم yang mana direncanakan dengan matang pada hari Rabu terakhir pada bulan Safar, yaitu pada tanggal 29 Safar. Malam harinya, yaitu malam Khamis awal dari bulan Rabi’ul Awwal, Nabi صلى الله عليه وآله وسلم berhijrah menuju kota Madinah dan sampai disana pada hari ke-12 Rabi’ul Awwal. Kisah ini banyak diceritakan di dalam kitab-kitab sejarah.

Pada bulan Muharram ini juga banyak terjadi peristiwa-peristiwa besar dalam sejarah yang membawa kegembiraan dan kesedihan. Terlalu panjang untuk diceritakan (disini), akan tetapi yang paling besar sepanjang sejarah, yang menghancurkan hati dan menangiskan kalbu, adalah peristiwa syahidnya sayyidina Husain bin Ali bin Abi Thalib رضي الله عنهما di Karbala pada hari Asyura’, yakni hari ke-10 bulan Muharram. Dan sampai sekarang pun masih terkenang bekas-bekas perbuatan keji yang dilakukan oleh Yazid bin Muawiyah dan kroni-kroninya. Semoga Allah membalas orang-orang yang berbuat hal itu dengan keadilanNya, bukan dengan kemurahanNya. Adapun hakikatnya, sesungguhnya Sayyidina Husain رضي الله عنهما tidaklah mendapatkan kecuali kesyahidan, kemuliaan yang agung dan derajat yang tinggi di surga. Semoga Allah meredhoinya dan juga orang-orang mati syahid bersamanya daripada keluarganya semuanya.

Dan pada hari Asyura’ disunnahkan untuk berpuasa, sebagaimana sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:

صيام يوم عاشورا يكفر ذنوب السنة الماضية
“Berpuasa pada hari Asyura’ menghilangkan dosa-dosa setahun sebelumnya.”

Puasa Asyura’ ini sebelumnya merupakan suatu puasa wajib berdasarkan sumber-sumber Islam yang paling kuat, kemudian di-naskh (diganti) dengan puasa Ramadhan.


Pada hari Asyura’ ini seharusnya juga memberikan kelapangan pada keluarga kerana Nabi صلى الله عليه وآله وسلم bersabda sebagaimana diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah dalam Shahihnya:

من وسع على عياله يوم عاشورا وسع الله عليه سائر السنة

“Barangsiapa memberikan kelapangan kepada keluarganya pada hari Asyura’, Allah akan memberikan kelapangan padanya sepanjang tahun.”

Setiap amal kebajikan yang dituntut pada setiap waktu, juga dituntut pada hari-hari yang suci, dan diantaranya adalah hari Asyura’ tanpa terkecuali. Akan tetapi yang paling utama untuk hal itu adalah puasa dan memberikan kelapangan kepada keluarga sebagaimana yang hadits-hadits shahih mengkhususkannya. Dan sudah seharusnya bagi seorang mukmin untuk melakukannya dengan penuh semangat. Disamping itu seharusnya seorang mukmin juga menambahkan amal-amal kebajikan, seperti menyambung silaturrahmi, bersedekah, mengusap kepala anak yatim, dan juga berziarah kepada orang-orang yang mempunyai keutamaan dan ilmu.

ونسأل الله تبارك وتعالى أن يهل علينا هذا العام بالخير والبركة والنصر والتأييد للإسلام والمسلمين إن شاء الله وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم, والحمد لله رب العالمين

Kita memohon kepada Allah Tabaraka wa Ta’ala pada seputar tahun ini untuk melimpahkan kepada kita kebaikan, keberkahan, kemenangan dan penguatan kepada Islam dan kaum muslimin, insya Allah.

Shalawat dan salam semoga tercurahkan kepada junjungan kita Muhammad, beserta keluarga dan para sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah penguasa alam semesta.


Sumber: Bisyarah

Rabu, 7 Januari 2009

Jom Pakat Boikot ......




Palestin .....













Isnin, 5 Januari 2009

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah - (Siri - 12)

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah “جلاء القلوب بذكر الله” oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani رحمه الله تعالى atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal.(Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: hamba Allah yang faqir lagi haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab ini, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan yang sebenar. Sekian.)


Fashal (فصل) pada menyatakan redha dengan qadha’ Allah

Hai saudaraku! Sucikan olehmu akan ka’batullah daripada marahkan qadha’ Allah. Dan hiasi olehmu akan dia dengan redha bagi hukum Allah. Maka janganlah kamu marahkan bagi qadha’ Allah dan jangan kamu lari daripada bal Allah. Dan redha olehmu akan segala af’al Allah supaya kamu dapat lemah lembut pada qahhar dan dapat manfaat daripada mudharat seperti bunga mawar keluar daripada pohon duri. Seperti sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :

مامن شرجزئي الاويتضمن خيرا كليابحكم الله

Tiada daripada kejahatan yang juz’i itu melainkan mengandung ia akan kebajikan yang kulli dengan hikmah Allah.


Maka redhalah olehmu akan qadha’ Allah dan balaNya dan jangan engkau takut daripada luput manfaatnya dan jangan engkau tutupkan dia daripada makhluq dan jangan engkau harap melainkan daripada Allah supaya senang hatimu daripada menanggung kehendak dan ikhtiar dan tutup dan takut. Maka tahqiq olehmu akan maqam redha, nescaya hidupmu dalam senang hati dan rauh [روح – kesenangan; lega; rahmat kesukaan] dan bahgia dan bersamaan atasmu sakit dan sihat pada majlis hudhur kepada Allah dan berjinak-jinak dengan Dia. Maka tiap-tiap nafas sebut olehmu akan Allah dan tinggal olehmu akan marah bagi qadha’ Allah supaya jadi engkau daripada ahlillah, dan kamu rasakan manis redha kepada Allah pada segala perbuatanNya.


Awal Muharram 1430H


Hari ni dah masuk 8 Muharram 1430H. Belum terlewat rasanya ambo ucapkan SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH 1430 kepada para pengunjung blog al-Fanshuri. Hari ini juga merupakan hari mulanya persekolahan bagi negeri-negeri yang bercuti pada hari Ahad, maka ambo mengucapkan SELAMAT MENGAJAR kepada semua warga pendidik.




Dah lebih dari 2 minggu, ambo tidak menulis kerana keadaan kesihatan yang kurang baik dan juga kerana berada di Kedah. Tenang dok di kampung. Permandangannya menyejukkan mata yang memandang. Makanya hari ni ambo sambung baliklah menulis di al-Fanshuri ….

Puasa Pada Hari ke 9, 10 dan 11 Muharram: Esok kita akan melangkah masuk ke hari ke sembilan Muharram. Maka molek sangatlah kita pakat puasa sunat. Puasa pada 9,10 dan 11 Muharram. Sedikit petikan daripada kitab al-Bahr al-Waafi wa Nahr al-Shaafi karangan Syaikh Muhammad bin Ismail Daudi al-Fathani:



…… (Dan sunnat) muakkad puasa hari ‘asyura iaitu hari yang kesepuluh daripada bulan Muharram karena ia mengkafaratkan dosa setahun yang lalu seperti yang tersebut pada hadits Muslim (Dan sunnah) puasa pada hari taasuu’a iaitu hari yang kesembilan daripada bulan Muharram kerana hadits Muslim, sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :
لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع - فمات قبله

Yakni sungguhnya jika hidup aku kepada tahun yang lagi akan datang, nescaya aku puasa pada hari yang kesembilan. – Maka wafat ia [baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم] dahulu daripadanya.


(Dan sunat puasa) hari yang kesebelas daripada bulan Muharram kerana warid hadits pada puasa hari yang kesebelas dan kesepuluh dan yang kesembilan daripada bulan Muharram yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad. Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :
صوموا يوم عاشوراء وخالفوا اليهود وصوموا قبله يوما وبعده يوما

Yakni puasa oleh kamu hari ‘Asyura dan menyalahi kamu akan Yahudi dan puasa oleh kamu dahulunya sehari dan kemudiannya sehari. [al-Bahr al-Waafi wa an-Nahr al-Shofi,halaman 374]


Tradisi memasak bubur ‘Asyura: Sepertimana yang ambo pernah tulis pada awal Muharram 1429 dulu iaitu satu tradisi yang diadakan dikampung-kampung adalah membuat bubur ‘Asyura, maka hari ini al-Faqir ulang semula. Adapun mengenai tradisi ini ada disebut didalam kitab Jam'u al-Fawaid wa Jawahir al-Qalaid yang dikarang oleh al-‘Allamah Syaikh Daud bin ‘Abdullah al-Fathani iaitu pada halaman 132:
(Dan kata) Syaikh Ajhuuri dan aku lihat bagi orang yang lain nashnya bahwasanya [Nabi] Nuh [عليه السلام] tatkala turunnya dari safinah [bahtera] dan orang yang sertanya mengadu kepadanya dengan lapar dan telah habis segala bekal mereka itu. Maka menyuruh akan mereka itu bahwa mendatangkan dengan barang yang lebih daripada bekal mereka itu. Maka mendatangkan ini dengan segenggam gandum, dan ini dengan kacang ‘adas dan ini dengan kacang ful [pol] dan ini dengan setapak tangan kacang himmasun [kacang kuda] hingga sampai tujuh biji-bijian bagi jenisnya dan adalah ia pada hari ‘asyura, maka mengucap Nabi Nuh عليه السلام dengan bismillah dan dimasakkan dia, maka sekaliannya dan kenyang mereka itu dengan berkat Sayyiduna Nuh عليه السلام . Firman Allah Ta’ala:

قيل يا نوح اهبط بسلام منا وبركات عليك وعلى أمم ممن معك وأمم سنمتعهم

[Maksudnya] Dikatakan: Hai Nuh, turunlah olehmu dengan sejahtera daripada Kami dan berkat atasmu dan atas umam [umat-umat] sertamu dan umam [umat-umat] yang Kami sukakan mereka itu. [Surah Hud: 48]

(Dan) adalah demikian ini pertama-tama makana yang dimasakkan diatas muka bumi kemudian daripada taufan. Maka mengambil segala manusia akan dia sunat pada hari ‘asyura dan adalah padanya itu pahala yang amat besar bagi orang yang mengerjakan yang demikian itu dan memberi maka segala fuqara [orang-orang yang faqir] dan masaakin [orang-orang yang miskin], maka dinamakan bubur ‘asyura. Dan jika bid’ah sekalipun, [maka ia] bid’ah hasanah dengan qasad itu.

Keutamaan Hari ‘Asyura: Tersebut didalam kitab I’anah at-Tholibin karangan Sayyid Bakri asy-Syatho, peristiwa-peristiwa yang terjadi pada hari ‘Asyura iaitu:-
Nabi Adam عليه السلام bertaubat kepada Allah dan taubat baginda diterima; Nabi Idris عليه السلام diangkat oleh Allah ke tempat yang tinggi; Nabi Nuh عليه السلام diselamatkan Allah keluar dari perahunya; Nabi Ibrahim عليه السلام diselamatkan Allah dari api Raja Namrud; Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa عليه السلام; Nabi Yusuf عليه السلام dibebaskan dari penjara; Penglihatan Nabi Yaakub عليه السلام yang kabur dipulihkan Allah kembali; Nabi Ayyub عليه السلام disembuhkan Allah dari penyakitnya; Nabi Yunus عليه السلام selamat keluar dari perut ikan Nun; Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah; Nabi Sulaiman عليه السلام dikurniakan kerajaan yang besar; Hari pertama Allah menciptakan alam; Hari pertama Allah menurunkan rahmat ke bumi; Hari pertama Allah menurunkan hujan dari langit; Allah menjadikan ‘arasy; Allah menjadikan Loh Mahfuz; Allah menjadikan qalam; Allah menjadikan malaikat Jibril عليه السلام; Nabi Isa عليه السلام diangkat kelangit ………

Manakala didalam kitab Mukasyfatul Qulub yang dinisbahkan kepada Imam al-Ghazali disebutkan:

Dan telah datang atsar yang banyak pada keutamaan hari ‘Asyura, antaranya [adalah kerana - pada hari tersebut]:
Diterima taubat Nabi Adam عليه السلام; diciptakan Nabi Adam; Adam عليه السلام dimasukkan kedalam syurga; ‘arasy, kursi, langit, bumi, matahari, bulan dan bintang-bintang diciptakan; Nabi Ibrahim عليه السلام dilahirkan dan diselamatkan dari api Raja Namrud; selamatnya Nabi Musa عليه السلام dan pengikutnya dari [dikejar fir’aun]; tenggelamnya fir’aun dan tenteranya; Nabi ‘Isa عليه السلام dilahirkan dan diangkatkan kelangit; Nabi Idris عليه السلام diangkat ketempat yang tinggi; berlabuhnya bahtera Nabi Nuh عليه السلام diatas bukit Judiy; dikurniakan kepada Nabi Sulaiman عليه السلام sebuah kerajaan yang besar; dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan; dikembalikan penglihatan Nabi Ya’kub [yang kabur sebelumnya]; dikeluarkan Nabi Yusuf عليه السلام dari telaga; disembuhkan penyakir Nabi Ayyub عليه السلام dan hujan yang pertama diturunkan dari langit kebumi.



Peristiwa Karbala: Pada tanggal 10 Muharram 61H, cucu kesayangan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, Penghulu (Ketua) Pemuda di syurga iaitu Sayyiduna Hussin bin ‘Ali رضي الله عنهما dan ahli keluarga beliau telah syahid di Karbala. Mereka telah dibunuh dengan kejam oleh tentera yang diketuai oleh Ubidullah bin Ziyad. Untuk membicarakan kisah ini agak panjang. Mungkin satu masa nanti ambo tulis mengenai tragedi yang menyayat hati ini …..



Maka pada hari ‘Asyura, penganut-penganut Syiah atau golongan Rafidhah akan meratapi peristiwa Karbala. Mereka akan mencederakan diri mereka, memukul kepala dan bahagian badan sehingga berdarah, kononnya kerana simpati diatas kekejaman yang dilakukan terhadap cucu kesayangan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. Kononnya merekalah yang tersangat-sangat sedih dan simpati terhadap tragedi yang menimpa ahlul bait ini. Cuba tengok gambar diatas ..... ngeri ... ngeri. Sebenarnya perbuatan mereka itu dicela syara`.

Al-Habib Salim bin Ahmad bin Jindan menyebut didalam kitabnya al-Ra’ah al-Ghamidhah fi Naqdhi Kalam al-Rafidah [kitab ini diterjemahkan kedalam bahasa Indonesia dan diberi judul Fatwa Isu Penting. Manakala terjemahan bahasa Malaysia oleh Lujnah Penyelidikan Yayasan Sofa Negeri Sembilan diberi judul Fitnah Syi’ah]:
Sebahagian tradisi bid’ah yang keji dari kaum Rafidhah ialah mereka selalu meratap dan menangis pada 10 Muharram setiap tahun, hari terbunuhnya Sayyiduna Hussin رضي الله عنه. Ini merupakan satu dosa besar dan pelakunya berhak menerima azab yang besar. Tidak layak bagi seorang yang waras meratap laksana anjing dengan mengoyang-goyangkan tubuhnya.


Seterusnya beliau menyebut lagi:
Imam Ahmad ibn Hajar al-Makki al-Syafi’i berkata di dalam al-Sowaiq: Takutlah engkau dari menyibukan diri pada hari Asyura dengan melakukan berbagai-bagai bid’ah kaum Rafidhah dan yang sejenisnya. Baik yang berupa kesedihan atau ratapan kerana ia bukanlah budi pekerti kaum Muslimin. Jika tidak, mengapa semua itu tidak dilakukan pada hari kewafatan Rasulullah الله عليه وآله وسلم, kerana ia lebih utama. [kedua-dua petikan diatas diambil dari buku bertajuk Fitnah Syi’ah terbitan Sofa Production]


Bagi kita, Ahlus Sunnah wal Jamaah, juga mengingati peristiwa hitam tersebut namun tidaklah sepertimana syiah ataupun puak rafidhah ini. Tersebut didalam kitab Mukasyafatul Qulubal-Muqarrib ila Hadhrati ‘Allamil Ghuyub yang dinisbahkan kepada Imam al-Ghazali:
Ketahuilah! Bahwa apa yang menimpa Sayyiduna Hussin رضي الله عنهما adalah merupakan bencana pada hari ‘Asyura itu, sesungguhnya adalah kesyahidan yang menunjukkan pertambahan ketinggian dan darjatnya disisi Allah dan mempertemukannya dengan ahli keluarganya yang suci. Maka barangsiapa yang menyebutkan tentang musibahnya pada hari itu, maka tidak seyogia baginya menyibukan diri kecuali dengan istirja (mengucapkan إن لله وإن إليه راجعون) kerana mengikuti perintah (1) dan memelihara apa yang ditetapkan oleh Allah dari hal itu, dengan firmannya:
أُولَـٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ ٱلْمُهْتَدُونَ
Ertinya: Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya. (Surah al-Baqarah: 157)

Takutilah dia! Takutilah dia! Dari kesibukan dengan bid’ah golongan Syiah Rafidhah dan yang semisal mereka daripada perbuatan nadbi (menyebut-nyebut dan mengungkit kebaikan mayat ketika merapatinya) dan niyahah (meratapi mayat dengan memukul-mukul badan, menampar-nampar pipi dan sebagainya – maka lebih terlaranglah kalau sampai mencederakan diri kerana meratapi mayat) dan huzn (kesedihan). Sebab itu semua bukan dari akhlaqnya orang Mu’minin. Jika tidak tentunya hari kewafatan datuknya (datuk kepada Sayyidina Hussin iaitu Rasulullah) صلى الله عليه وآله وسلم terlebuh utama dengan yang demikian itu ….”


Palestin: Sungguh mengharukan apabila mengenangkan saudara-saudara kita yang berada di Palestin. Ketika orang lain gembira menyambut kedatangan Tahun Baru Hijrah, mereka pula dihujani dengan serangan mortar dan peluru berpandu pengganas Israel. Warga Palestin yang tidak bersalah menjadi mangsa keangkuhan pengganas Israel.




Pemimpin dunia, hanyalah sekadar mampu mengutuk perbuatan tersebut. Tiada tindakan drastik PBB atau OIC seperti menyekat ekonomi atau memboikot atau memutuskan diri hubugan diplomatik dengan kerajaan Israel diadakan. Polis Dunia, Amerika Syarikat berdiam. Mungkin inilah hadiah terakhir kerajaan pentadbiran Bush kepada Israel. Tiada yang menghargai darah dan nyawa penduduk Islam Palestin sepertimana peristiwa pembunuhan beramai-ramai di kem Shabra dan Syatila dahulu.

Namun bagitu masih ramai dikalangan umat Islam yang perihatin, yang cuba berbuat sesuatu yang termampu untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin seperti mengadakan sholat hajat, membaca qunut nazilah, memboikot barangan buatan Israel, menghulurkan bantuan kewangan dan lain-lain. Oleh itu marilah kita bersama-sama mendoakan mereka dengan membaca qunut nazilah ataupun mengerjakan sholat hajat dan disamping itu memboikot barangan buat Israel dan kuncu-kuncunya serta menghulurkan apa-apa bantuan yang termampu kepada rakyat Palestin..


Walaupun usaha ini kelihatan kecil …. tidak mengapa. Renungilah kisah ini …. Tatkala Nabi Ibrahim عليه السلام dibakar oleh Raja Namrud didalam unggun api yang besar, seekor burung kecil berusaha membawa air diparuhnya dalam usaha untuk memadamkan api tersebut. Perbuatannya dipandang sinis oleh burung-burung yang lain, dengan mengatakan alangkah sia-sianya perbuatanmu, mustahil setitik air itu dapat memadamkan unggun api yang marak menyala ….. Lalu dijawab oleh burung kecil tadi: Inilah usahaku! Memang ia tidak akan memadamkan api tersebut, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya samada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak!

Buatlah apa yang termampu dalam usaha kita membantu saudara-saudara kita di Palestin. Kalau kita tidak mampu merealisasikan semua saranan, maka jangan lah pulak kita tinggalkan semua. Dan terlebih-lebih lagi jangan jadi cicak didalam peristiwa Nabi Ibrahim عليه السلام dibakar Namrud. Atau orang kata kalau tak mampu jadi garam untuk masinkan ikan, jangan pulak pi jadi lalat langat bagi ikan berulat!

Sekian dulu … celoteh awal tahun nie. Segala kesilapan, kecacatan, haru-biru dan keselerakan didalam penulisan ini .. maka ambo yang serba dhoif ini, pohon ampun dan maaf.


~abuzahrah~


Notakaki:
(1) - (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." (al-Baqarah: 156)



Qunut Nazilah




Related Posts with Thumbnails