Jumaat, 29 Februari 2008

Madras Nur

Syair ini dikarang oleh Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz khusus untuk Madras Nur dan para pelajarnya ketika beliau dalam perjalanan dari Manjalara, Kepong ke Madras Nur di Lembah Pantai. Dan syair ini disempurnakan Habib ketika dalam perjalanan ke KLIA. Pertemuan khusus dengan pelajar Madras Nur adalah merupakan program terakhir Habib Umar dalam rangka lawatannya ke Malaysia, 2008.

Madras Nur adalah program pengajian mingguan yang diilhamkan oleh Habib Umar sendiri. Ianya mula di tubuhkan pada Rajab 1428H, bertepatan dengan 22 Julai 2007. Boleh dapatkan maklumat lanjut disini.

Sesungguhnya kami para murid beliau di Madras Nur tersangat terharu dan berbesar hati diatas perhatian Habib Umar terhadap kami. Tatkala membaca bait-bait indah ini ….tidak dapat nak aku gambarkan perasaanku …. tak dapat kuterjemahkan dengan kata-kata ….

Hayatilah ……..

يا مدرس النور يا ما ابركك مجلس حضور

تحضر بك أرواح أرباب الصفا والخيور

ورَّاث طه النبي المختار بدر البدور

ومن حضرفيك حاز المعرفة والسرور

ياربنا اشرح لمن يحضر جميع الصدور

واصلح لهم شأنهم كله وكل الأمور

وهب لهم عافية في الباطنه والظهور

واسقيم يا إلهي من شراب طهور

شراب خير الورى المختار بدر البدور

وعترته والصحابة الليوث الصدور

أهل التقى والنقا وأهل الكسب الأجور

ونفعهم عم أهل البروأهل البحور

بصدقهم مع إلهي العزيز الغفور

بجاههم مدرس الأنوار يزداد نور

يعم نفعه لأحياناو من في القبور

ينال حاضره غفران الإله الغفور

ويدرك الود من طه الحبيب الشكور

عليه صلى إلهي في المساء والبكور

والآل والصحب ما هبت نسيم السحور

وما شرح ربنا بالنور منا الصدور

والحمدلله دايم في الخفا والظهور

Rabu, 20 Februari 2008

Multaqo Ahl Sunnah wal Jamaah 2008 di Madrasah al-Hasaniah, Rembau






Tarikh : 23 Februari 2008 ( Sabtu )

Tempat : Madrasah al Hasaniah, Kg. Bukit Sembilan, Km 35 Jalan Seremban-Tampin, 71350 Kota Negeri Sembilan

Masa : Bermula Asar

Anjuran: Yayasan Sofa Negeri Sembilan

Tentatif Program :

4.30 : Ketibaan Para Jemputan
4.47 : Solat Asar Berjemaa

5.00 : Pembentangan Kertas Kerja I
Pemahaman Tentang Bid’ah
Oleh : Prof. Dr. Muhammad bin Ismail Zain al Yamani
Pensyarah Usul Fiqh di Universiti Malik Abdul Aziz, Arab Saudi

6.00 : Pembentangan Kertas Kerja II
Pemahaman Tentang Tauhid
Oleh : Dr. Umar Abdullah Kamil
Pakar Usuluddin dan Ekonomi Islam, Arab Saudi

7.00 : Minum Petang

7.29 : Solat Maghrib Berjemaah dan Bacaan Maulid Daiba’ei

8.39 : Solat Isyak berjemaah

Ceramah, Perlancaran dan Kupasan Kitab Dr. Umar Abdullah Kamil - Risalah kepada Saudara Kami Syiah Imamiah, Marilah Bersama kepada Kalimah yang Satu

Jamuan dan Bersurai.

Dato'/datin, tuan/puan, saudara/ri dijemput hadir. Jom pakat pi ramai-ramai!

Selasa, 12 Februari 2008

Ceramah Habib Umar bin Hafidz di Masjid al-Munawar, Indonesia pada 05-02-2008







Selasa, 5 Februari 2008

Jadual Program Ziarah Habib Umar di Singapura

Untuk lebih jelas sila 'double click' pada paparan.

Jadual Program Ziarah Habib Umar di Malaysia

Alhamdulillah, seorang ulama ulung telah memasukkan Malaysia sebagai sebuah negara yang akan dilawati beliau apabila beliau mengadakan siri kunjungan ke Asia Tenggara. Sungguh bertuah bumi Malaysia kerana sering diziarahi oleh para ulama. Ulama yang aku maksudkan adalah al-Da’ie illaLlah al-Musnid al-Haafidz al-Murabbi al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz bin Asy-Syeikh Abu Bakar bin Salim al-Husaini al-Hadrami, pengasas Maahad Darul Musthafa, Tarim, Hadramaut, Yaman.

Maka Abu Zahrah menyeru kepada para pengunjung blog al-Fanshuri dan Majlisilmu untuk kita sama-sama menghadiri majlis-majlis yang bakal diadakan sempena kunjungan Habib Umar حفطه الله ke Malaysia. Rebutlah peluang keemasan ini. Tidak rugi meluangkan sedikit masa untuk menghadiri majlis bersama ulama.



Tersebut di dalam kitab Irsyad-ul ‘Ibad oleh asy-Syaikh Utsman bin Shihabuddin al-Funtiani رحمه الله تعالى , pada halaman 4: Bersabda Nabi صلى الله عليه وسلم:

عليكم بمجالسة العلماء واستماع كلام الحكماء فإن الله تعالى يحيى القلب الميت بنور الجكمة كما يحيى الارض الميتة بماء المطر

Yakni [artinya] lazim atas kamu dengan bersama duduk [bersama] ulama’ yang berbuat ‘amal dengan ‘ilmunya dan menuntut mendengar perkataan auliya Allah yang mempunyai ilmu haqiqat, maka bahwasanya Allah Ta’ala menghidupkan Ia akan hati yang mati dengan nur hikmah, (berkata qaum [sufi] seorang berhimpun bersama-sama ahlullah mendapat ia kelakuan yang mulia dan lagi sebenar memberi manfaat dengan berhimpun bersama-sama mereka itu terlebih memberi manfaat daripada lafaz lidah) maka bahwasanya Allah menghidupkan Ia akan hati yang buta dengan nur ilmu yang memberi manfaat seperti menghidupkan Ia akan bumi yang mati dengan air hujan.


Asy-Syaikh Muhammad Nawawi bin Umar al-Bantani رحمه الله تعالى, di dalam kitabnya Nasha-ihul Ibad fi bayani al-Faadzi al-Munabbihaat 'alal Isti'daadi Li Yaumil Ma'adi pada halaman 4, beliau telah memberi penjelasan bahwa yang dimaksudkan dengan:
  • Ulama’ ialah orang-orang ‘alim yang mengamalkan ilmunya
  • Hukama’ ialah orang-orang yang mengetahui/mengenal zat Allah Ta’ala, yang betul dan tepat dalam perkataan dan perbuatan mereka.
  • Hikmah itu adalah ilmu yang memberi manfaat

Seterusnya asy-Syaikh Nawawi al-Bantani رحمه الله تعالى mengklasifikasikan ulama’ itu kepada 3 bahagian:
  • Ulama’ yang ‘alim tentang hukum-hakam, mereka adalah ashhab al-fatwa, yakni mempunyai hak untuk memberi fatwa
  • Ulama yang ‘alim [ma'rifat] akan dzat Allah sahaja. Mereka ini adalah golongan hukama. Bergaul, berdamping dengan mereka menjadikan akhlaq terdidik, kerana dari hati mereka bersinar cahaya ma’rifatullah dan terbit dari sirr mereka cahaya keagungan Allah.
  • Dan ulama yang memiliki kedua-dua shifat diatas, mereka itu kubara’. Maka bergaul dengan ahlullah mendatangkan ahwal yang mulia. Lirikan mereka lebih mendatangkan manfaat dari daripada ucapan mereka. Dan barangsiapa yang lirikannya memberi manfaat kepadamu, maka bermanfaatlah kata-katanya, dan barangsiapa yang lirikannya tidak memberi manfaat kepadamu, maka kata-katanya tidak akan mendatangkan manfaat.

Selanjutnya asy-Syaikh Nawawi al-Bantani رحمه الله تعالى عنه membawakan sepotong hadits:

سيأتي زمان أمتي يفرون من العلماء والفقهاء فيبتليهم الله بثلاث بليات: أولاها يرفع الله البركة من كسبهم، والثانية يسلط الله تعالى عليهم سلطان ظالما، والثالثة يخرجون من الدنيا بغير ايمان

Artinya: Akan datang satu zaman atas umatku dimana mereka lari [menjauhkan diri] daripada [ajaran dan nasihat] ulama' dan fuqaha', maka [akibatnya] Allah Ta’ala menimpakan tiga (3) bencana atas mereka iaitu yang pertama, Allah mengangkat (menghilangkan) keberkatan dari usaha mereka, kedua, dikuasakan penguasa yang dzalim atas mereka dan ketiga, mereka keluar dari dunia [mati] tanpa membawa iman.

[Kitab Irsyad-ul ‘Ibad oleh ash-Shaikh Utsman bin Shihabuddin al-Funtiani رحمه الله تعالى adalah merupakan sebuah kitab terjemahan dari kitab al-Munabbihat 'alal Isti'dat li Yaumil Ma'ad oleh Ahmad ibn Hajar al-Asqolaani رحمه الله تعالى . Kitab al-Munabbihat 'alal Isti'dat li Yaumil Ma'ad juga telah diberi syarah oleh ash-Shaikh Muhammad Nawawi bin Umar al-Bantani رحمه الله تعالى (yang digelar oleh ash-Shaikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani رحمه الله تعالى sebagai Imam Nawawi ats-Tsani, ertinya Imam Nawawi Yang Kedua) didalam kitabnya Nasha-ihul `Ibad.]

Maka disini aku turunkan jadual lawatan Habib Umar حفظه الله ke Malaysia

2 Safar 1429H/ 9 Februari 2008 (Sabtu)
Tiba dari Singapura.

3 Safar 1429H/ 10 Februari 2008 (Ahad)
- Ziarah al-‘Arifbillah Habib Ali bin Ja’afar al-Aidrus حفظه الله
- Ke Melaka. Ziarah dan program bersama anak Habib Ali bin Ja’far al-Aidrus حفظه الله
- Maghrib di Masjid Kg, Ulu Bandar Melaka

4 Safar 1429H/ 11 Februari 2008 (Itsnin)
  • Berangkat ke Kelantan Darul Naim. Kunjungan hormat kepada YAB Dato’ Menteri Besar Kelantan Darul Naim. Majlis Ramah Mesra Bersama Dato’ Menteri Besar dan YB Timbalan Menteri Besar serta beberapa orang Exco Negeri. Penyampaian Cenderahati
  • Lawatan ke YIK dan KIAS. Majlis Ramah Mesra dan Perbincangan Manhaj Pengajian
  • 2.30 petang - Ziarah Makam Tok Kenali
  • 3.30 ptg - Lawatan Ke Pondok Moden Kandis, Bachok.Majlis Ramah Mesra Warga Pondok Moden
  • Berangkat Ke Pondok Pasir Tumbuh. Solat Maghrib. Majlis Zikir & Maulid. Ceramah Memperingati Ulamak Silam (Tok Kenali)

5 Safar 1429H/ 12 Februari 2008 (Selasa)
  • 9.30 pagi - Bicara Ilmu (Balai Islam Lundang, Kelantan). Sesi Penyampaian Ceramah:Tajuk : “al-Tariqah al-Sufiyah Sebagai Dakwah Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah Berhadapan Arus Globalisasi”.
  • 10.30 pagi - Minum Ringan
  • 11.00 pagi - Sesi Dailog dan Soal Jawab
  • 2.30 petang - Majlis Tausiyat dan Taujihat Kepada Pelajar. Sesi Penyampaian Ceramah Tajuk : “Madrasah Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah Dalam Pembinaan Spritual, fikrah dan Fizikal Pelajar Muslim”. Sesi Soal Jawab
  • Program bersama para saadah Ba’alawi Kelantan
  • 9.00 malam - Ceramah Perdana (Padang Perdana Kota Bharu). Tajuk ceramah: Hijrah al-Rasul

6 Safar 1429H/ 13 Februari 2008 (Rabu)
  • Berangkat ke Terengganu Darul Iman Kunjungan hormat kepada YAB Dato’ Sri Menteri Besar Terengganu Darul Iman.
  • 3.00 petang - Pertemuaan dengan Para Pendakwah Terengganu.
  • 7.00 petang - Kuliah Maghrib di Masjid Cabang 3.

7 Safar 1429H/ 14 Febuari 2008 (Khamis)
  • 8.00 pagi - Lawatan ke Universiti Darul Iman ( KUSZA ) .
  • Kembali ke Kuala Lumpur
  • 7.00 petang – 9.30 malam di Masjid Putra Jaya. YAB Perdana Menteri Malaysia akan turut bersama.






8 Safar 1429H/ 15 Februari 2008 (Jum’at)

  • Berkhutbah Jumaat di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak
  • Malam – Program di Madrasah al-Hasaniah (Yayasan Sofa), Shaikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki ar-Rembawi. – Rembau, Negeri Sembilan.

9 Safar 1429H/ 16 Februari 2008 (Sabtu)
  • 10.00 pagi - Muhadarah di Seminar Fiqh Nusantara. Anjuran Yayasan Itmam, Abim,Muafakat dan Persatuan Ulama’. Pembentangan oleh Habib Umar di sebalah pagi sebagai tetamu undangan atas tajuk, “Hubungan FIQH MAZHAB SHAFIE dengan ALIRAN ASYA'IRAH”. Pembentangan ini akan diterjemahkan ke Bahasa Melayu
  • Seminar Fiqh Nusantara ini diadakan dari jam 8.30 pagi – 5.00 petang bertemakan MENGURANGKAN KEKELIRUAN – PENGUKUHAN PERPADUAN. Seminar berlangung di Dewan Serbaguna, Masjid Wilayah, Jalan Duta, Kuala Lumpur. Pendaftaran dan Bayaran : Pelajar (RM5) / Dewasa (RM10) Untuk penyertaan dan lebih pasti sila hubungi Tuan Haji Ghazali 019-3402578 atau En Fadzil 012-3307172 atau layarilah website ini atau sila lihat aturcaranya di sini
  • 7.30 malam - JILSAH DI MASJID AL-FALAH USJ 9, SUBANG JAYA, SELANGOR DARUL EHSAN. Majlis bermula dari jam 5.30 petang. Tajuk ceremah Habib Umar adalah Tariqat Sufiyah: Definisi, sejarah, kepentingan dan peranannya di dalam penyebaran dakwah Islam. Insyaallah ada penterjemah ke bahasa Melayu.

9 Safar 1429H/ 17 Februari 2008 (Ahad)
  • Pertemuan dengan para pelajar Madras Nur
  • Habib Umar dan Rombongan berangkat kembali ke Yaman .


Catatan Perjalanan Ke Jakarta - Bogor Menghadiri Program Bersama Habib Umar - 4

Setelah tamatnya program Multaqo Ulama di Puncak Bogor, maka kami berangkat pula ke Sukabumi atas jemputan Habib Novel Abdullah al-Kaff untuk bermalam disana. Dalam perjalanan kami mengambil keputusan untuk singgah sebentar di Masjid an-Nur, Empang, Bogor untuk menziarahi makam Habib Abdullah bin Muhsin al-Attas. Allahu Allah …… sesampainya kami disana, rupanya rombongan Habib Umar sudah berada disana. Kami menyertai program beliau disana dengan pembacaan maulid, seterusnya sedikit tausiyah, menziarahi kamarnya Habib Abdullah Muhsin al-Attas dan diakhiri dengan menziarahi maqamnya. Habib Abdullah bin Muhsin al-Attas adalah seorang ulama yang habaib yang cukup terkenal. Dan dia adalah dari kalangan ‘arifbillah bahkan seorang waliyullah. Disini kubawakan sedikit biografi mengenai beliau.

Namanya adalah Habib Abdullah bin Muhsin bin Muhammad bin Abdullah. bin Muhammad bin Mukhsin bin Hussin bin al-Habib Umar Bin Abdurrahman al-Atthas [shohib ratib al-Attas - wafat pada 23 Rabiulakhir 1072H/1652M]. Beliau berasal dari Yaman. Dilahirkan di Huraidhoh, Hadramaut, Yaman pada hari Selasa 20 Jumadilawwal 1275H. Beliau datang ke Indonesia pada tahun 1800anM.

Masjid Keramat Empang [Masjid an-Nur] didirikan sekitar tahun 1828 M. Pembinaan masjid ini dilakukan bersama para Habaib dan ulama-ulama besar di Indonesia. Di Sekitar kawasan Masjid Keramat terdapat peninggalan rumah kediaman Habib Abdullah, yang kini rumah itu diduduki oleh Khalifah Masjid, Habib Abdullah bin Zein al-Atthas. Didalam rumah tersebut terdapat kamar khusus yang tidak bisa sembarang orang memasukinya, karena kamar itu merupakan tempat khalwat dan zikir beliau. Bahkan disana terdapat peninggalan beliau seperti tempat tidur, tongkat, gamis dan serbannya yang sampai sekarang masih disimpan utuh. [mungkin kamar inilah yang kami dibenarkan masuk … ]. Dan di dalam kompeks masjid an-Nur inilah beliau dimakamkan [selain itu terdapat makam anak-anak beliau iaitu Habib Mukhsin bin Abdullah al-Attas, Habib Zein bin Abdullah al-Attas, Habib Hussin bin Abdullah al-Attas, Habib Abu Bakar bin Abdullah al-Attas, Syarifah Nur binti Abdullah al-Attas dan juga makam murid kesayangan beliau iaitu Habib alwi bin Muhammad bin Thohir]

Al-‘Arifbillah Habib Abdullah bin Mukhsin al-Attas wafat pada hari Selasa, 29 Zulhijjah 1351H diawal waktu dzuhur Jenazah beliau dimakamkan keesokan harinya iaitu hari Rabu tanggal 1 Muharam 1352 H setelah Sholat zuhur.di kompleks Masjid an-Nur, Empang, Bogor.
Antara guru-guru beliau:

  • Syaikh Umar bin Faraj bin Sabah
  • Habib Abu Bakar bin Abdullah al-Atthas
  • Habib Sholeh bin Abdullah al-Atthas, di Wadi Ammad, Hadralmaut.
  • Habib Ahmad bin Muhammad al-Habsyi
  • Habib Abdullah bin Alwi al-Aidrus, di desa Burdi, Hadralmaut, disini ia bermukim cukup lama untuk menuntut ilmu dan membaca beberapa kitab diantaranya kitab yang dikarang oleh Habib Ahmad bin Zain al-Habsyi.
  • Habib Ahmad bin Muhammad al-Muhdor
  • Habib Ahmad bin Abdillah al-Bar
  • Syaikh Abdullah bin Ahmad Basudan, di Karbah, Hadralmaut, ia juga bermukim disini.

Kalam hikmah al-‘Arifbillah Habib Abdullah bin Muhsin al-Atthas yang aku ambil dari blog al-maarif87.

Ilmu itu ada 2 macam:
1. Ilmu khosyah(takut) dan nur. Ilmu yang seperti ini, setiap kali manusia itu bertambah darinya, maka bertambah pula ia mengetahui akan dirinya dan semakin membuat ia yakin bahwa ia tidak mengetahui apa-apa.

2. Ilmu lisan. Ilmu yang seperti ini, setiap kali manusia itu bertambah darinya, maka bertambah pula peng-aku-annya dan ia mengira bahwa tidak ada orang lain yang sepertinya.

Sedangkan ilmu itu ada 3 klasifikasi, yaitu ilmu yaqiin, ilmu fusuuq, dan ilmu jidaal.

Adapun orang yang mempunyai ilmu yaqiin, maka ia akan selalu mendapat petunjuk. Seandainya ia menjumpai sesuatu, maka kasih sayang Ilahi yang menuntunnya. Sebagaimana seseorang berkata, "Kami mencari ilmu karena selain Allah, maka ilmu itu akan berpaling, kecuali ia pencarian ilmu itu karena Allah." Adapun orang yang bergelut dengan ilmu fusuuq (ilmu yang membawa pada kefasiqan), maka hendaklah orang seperti ini dan keadaannya ditinggalkan, karena orang seperti ini ditolak oleh Allah. Adapun orang yang bergelut dengan ilmu jidaal (ilmu berdebat), maka tidak seharusnya engkau meladeninya dengan berdebat pula, kecuali bagi orang yang mengetahui bahwa perdebatan tersebut dapat menyadarkannya, dan ia mampu mengutarakan hujjah kepadanya dan menangkis dalil darinya. Jika (engkau) tidak mampu demikian, maka hendaklah tinggalkan dia dan urusannya. [Majmu' kalam Al-Habib Abdullah bin Muhsin

Demikianlah biografi ringkas mengenai Habib Abdullah bin Muhsin. Kalau nak lebih detail boleh dapatkan buku mengenai riwayat hidup beliau dan kumpulan kata-kata hikmah dari beliau di Fajar Ilmu Baru [dulu dikenali dengan Pustaka Indonesia, Wisma Yakin, Jalan Masjid India].

Seterusnya kami ke Sukabumi. Bermalam di Pesantrennya Habib Novel (Naufal) bin Abdullah al-Kaff. Beliau adalah murid kepada abuya Sayyid Muhammad bin ‘Alwi al-Maliki. Hampir 8 atau 10 tahun beliau dibawah tarbiyah Abuya Maliki. Pesantren milik Habib Novel terletak dipuncak sebuah gunung, dan bernama Darul Habib. Sesampai disana kami disambut mersa oleh Habib Novel dan beberapa orang santrinya. Dan terus dihidagkan minuman. Allahu Allah …. Aduh! Nyaman sekali suasananya, cuacanya dingin seperti di Genting atau Cameron Highland. Panoramanya indah bangat. Airnya dingin dan sangat jernih sehingga kelihatan kebiruan-kehijauan. MasyaAllah ….. Pada sebelah paginya selepas sholat shubuh, kami bertemu dengan para santrinya. Mereka telah mengalunkan beberapa buat qasidah yang indah-indah. Allahu Allah ….. Dan seterusnya seorang dari kami diminta memberi ucapan. Semestinyalah tuan guru yang bersama kami yakni Shaikh Fahmi. Satu perkara yang menyentuh hati aku dari ucapannya apabila beliau katakan kepada para santri: … pada pagi ini saya belajar satu perkara dari para santri disini … iaitu kalian bangun 1- 1 setengah jam sebelumi waktu subuh untuk berdhikrullah, beristighfar ……. Allahu Allah. Memang aku pun terjaga juga pada saat mendengar mereka berdhikrullah, namun dek kerana kepenatan maka aku terus layan tidur sehingga azan shubuh dikumandangkan …. Musafirlah katakaaaan! Pelajar disini cukup berdisplin. Bahasa perantaraan mereka adalah bahasa ‘arab. Mereka dilatih memulia dan berkhidmat kepada tetamu. Jubah kita orang pun mereka tolong seterikakan. Allahu Allah ……


Setelah tu kami bersarapan. Habis sarapan melawat kawasan pesantren. Setelahnya kami dihidangkan nasi arab …. MasyaAllah! Setelah menikmati hidangan maka kami berangkat pula ke Bogor iaitu ke pesantrennya Syaikh Nuruddin iaitu Ma’had az-Zein.

Sesampainya kami di az-Zein, kami disambut mesra oleh Tuanguru Syaikh Nuruddin dan terus saja ke kediaman beliau, manakala beg kami dibawa oleh para pelajar Ma’had az-Zein ke rumah tetamu. Allahu Allah …. Kali terakhir aku disini adalah pada tahun 2006 … ya, hampir1 bulan aku disini waktu itu. Terasa seolah-olah balik kampung sendiri pulak! Hehehe …. Setelah menikmati hidangan selamat datang di rumah Syaikh, kami kembali ke rumah tetamu untuk berehat seketika. Aku mengambil peluang bertemu dengan para santri yang ku kenali. Kebanyakkan dari mereka tidur … maklum sajalah sudah beberapa hari berkhidmat di Multaqo Ulama. MasyaAllah, khidmat yang mereka berikan tersangat-sangat bagus sehingga majlis multaqo tersebut berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Inilah didikan yang mereka terima dari Syaikh Nuruddin di Ma’had az-Zein.


Sesampainya kami di az-Zein, kami disambut mesra oleh Tuanguru Syaikh Nuruddin dan terus saja ke kediaman beliau, manakala beg kami dibawa oleh para pelajar Ma’had az-Zein ke rumah tetamu. Allahu Allah …. Kali terakhir aku disini adalah pada tahun 2006 … ya, hampir1 bulan aku disini waktu itu. Terasa seolah-olah balik kampung sendiri pulak! Hehehe …. Setelah menikmati hidangan selamat datang di rumah Syaikh, kami kembali ke rumah tetamu untuk berehat seketika. Aku mengambil peluang bertemu dengan para santri yang ku kenali. Kebanyakkan dari mereka tidur … maklum sajalah sudah beberapa hari berkhidmat di Multaqo Ulama. MasyaAllah, khidmat yang mereka berikan tersangat-sangat bagus sehingga majlis multaqo tersebut berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Inilah didikan yang mereka terima dari Syaikh Nuruddin di Ma’had az-Zein.

Selepas sholat dzohor kami dan para tetamu lain makan tengahari dirumah Syaikh Nuruddin. Setelah itu berkemas-kemas. Dan Syaikh sendiri membawa kami ke bandar Bogor untuk bershopping, membeli cenderahati buat teman-teman di Malaysia. Allahu Allah … tok guru bawa anak murid pi shopping … tok guru pandu kereta ….. Allahu Allah. Kerdil rasanya aku bila melihat akhlaq tuanguru ku ini. Setelah itu Syaikh Nuruddin menghantar kami ke Damri untuk mengambil bas express terus ke Bandara [lapangan terbang] …. Dan jam 8.30 malam waktu Indonesia kamipun berangkat pulang ke Malaysia manakala Syaikh Fahmi berangkat ke Pesantennya di Kalimantan.



Lebihkurang 12.00 tengahmalam kami mendarat di LCCT Malaysia. Satu perjalanan yang penuh dengan kenangan manis. Walaupun singkat tetapi pengalaman bersuhbah bersama Habib Umar, Syaikh Nuruddin, para habaib dan lain-lain ulama sangatlah indah.….. terutamanya ilmu dan nasihat yang mereka curahkan, doa mereka, lirikan mata mereka, senyuman mereka, layanan mereka sangat menenangkan hati … Allahu Allah. Semoga Allah Ta’ala memberkati dan memanfaatkan kepada kami dengan segala rahsia, cahaya, ilmu dan kelebihan mereka di dalam agama, dunia dan akhirat. Ameen

Catatan Perjalanan Ke Jakarta - Bogor Menghadiri Program Bersama Habib Umar - 3

Mutaqo Ulama berlangsung selama dua hari iaiatu dari 13 Muharram hingga 14 Muharram 1429 (22hb – 23hb Januari 2008).
Program terbahagi kepada beberapa sesi iaitu:-

Bicara ilmiah – dimana Habib Umar membentang beberapa isu untuk dibincang dan diambil perhatian. Antara tujuk yang dibentangkan adalah Khilafah Dalam Pandangan Salaf dan Tanggungjawab Menegakkan Pada Syariat Islam – Universal Dakwah dan Pentangnya Mendidik Umat Atas Pemikiran Global dan Membangun Kebersamaan Kerja, Metodologi Pemanfa’atan Atas Kemampuan Spesifik Ummah oleh Para Ulama Untuk Penyebaran Dakwah, Memaksimalkan dan Mensinergikan Potensi Ulama Dalam Usaha Dakwah. Ianya dibentangkan disebelah pagi dan malam. InsyaAllah nanti aku bawakan intisari mengenai tajuk-tajuk yang dibahaskan.

Majlis Rohah – dimana Habib Umar mengadakan pengajian didalam bentuk halaqah. Ianya diadakan selepas sholat asar di masjid. Dalam majlis ini dua tajuk telah dibaca iaitu Kitab ‘Ajaibul Qalb iaitu kitab yang awal dari rubu’ al-Muhlikat yang terdapat didalam kitab Ihya’ Ulumiddin karya Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali dan kitab Riyadhatun Nafs wa Tahdhibul Akhlaq iaitu kitab kedua dari rubu al-Muhlikat dari kitab Ihya. Kuliah yang sangat menarik. InsyaAllah akan aku kongsi serba sedikit, sekadar terdaya oleh aku ……..


Kuliah subuh - sambungan dari kitab Ihya yang tidak sempat dihabiskan.

Sesungguhnya aku cukup tertarik dengan pengajian kitab Ihya’ ini. MasyaAllah, banyak manfaatnya. Alhamdulillah, satu anugerah padaku kerana dapat duduk di dalam majlis sebegini dimana dikelilingi oleh para ulama. Bahkan disini aku belajar satu ilmu dimana aku melihat bagaimana guru yang sangat berjasa kepadaku, guru yang aku sayangi dan sanjungi iaitu asy-Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari berada didalam majlis ilmu. Bagaimana tawadhunya beliau dan beradabnya beliau didalam majlis ilmu. Bahkan beliau aku lihat sentiasa mencatit pengajian yang disampaikan. Selalunya kita mendapati beliau sering menegur kita mengenai adab dalam majlis ilmu, tetapi kali ini aku perhatikan sendiri bagaimana beradabnya beliau di dalam majlis tersebut. Allahu Allah ….. alhamdulillah kerana telah menemukan aku dan merezqikan aku belajar dari beliau.

Dalam kuliah ini, Habib Umar menceritakan tentang hati, maknanya, sifat-sifatnya dan peranannya. Hati yang dimaksudkan disini adalah lathifah ar-rabbaniyah ar-ruhaniyah. Yang mana ianya adalah merupakan hakikat insan itu sendiri. Sayyiduna ‘Ali كرم الله وجهه berkata:
Bahwasanya Allah Ta’ala mempunyai wadah di bumiNYA yaitu al-Qulub, maka wadah yang paling disukaiNYA ialah yang paling lunak, paling bersih dan paling kuat iaitu yang kuat dalam agama, paling bersih dalam keyaqinan dan paling lunak sesama saudaranya (sesama Muslim)

Seterusnya diterangkan mengenai sifat-sifat hati iaitu sifat kebuasan (binatang buas seperti anjing, serigala), sifat kebinatangan, sifat kesyaitanan dan sifat ketuhanan. Sifat-sifat ini merosakkan hati.

Maka manusia sewaktu dikuasai sifat pemarah (ghadab) maka ia seumpama binatang buas yang mana keluar darinya sifat permusuhan, kebencian dan lain-lain. Dikala manusia menuruti segala keinginan nafsunya, maka ia seumpama seekor babi yang loba, tamak dan lain-lain sifat ke’babi’an. Begitulah seterusnya … Pakat pi ngaji kitab ihya, insyaAllah jumpalah perumpamaan-perumpamaan ini.

Kemudian diterangkan pula mengenai hati yang mana ianya adalah seumpama cermin yang menangkap gambaran segala sesuatu. Dan gambaran itu tidak akan jelas sekiranya cermin tersebut diliputi kekeruhan, karat dan sebagainya, meskipun bentuk gambaran itu sempurna. Kenapa jadi begitu? Tidak lain tidak bukan kerana kekeruhan dan kekaratan yang menempel dipermukaaannya. Kekaratan, kekeruhan ini datang dari dosa, maksiat, ghaflah dan lain-lain. Kata Imam Ghazali رضي الله عنه, apabila karat dan kekotoran telah menebal dihati, maka ia bertukar menjadi tabiat. Keadaan ini samalah seperti kotoran yang melekat dicermin

Dalam hal ini aku ingin bawakan contoh perumpamaan bagaimana dosa, maksiat, ghaflah itu mengeruhkan, mengelapkan, membuta dan mematikan hati.

Sidi Ibn ‘Athoillah رضي الله عنه telah membuat perumpamaan didalam kitabnya Tajul ‘arus al-Hawi li Tahzibun Nufus. Kata beliau:

وإذا وقع من العبد ذنب وقع معه ظلمة، فمثال المعصية كالنار، والظمة دخانها، كمن أوقد في بيت نارا سبعين سنة ألا تراه يسود؟ فكذلك القلب يسود بالمعصية، فلا يطهر إلا بالتوبة إلى الله، فصار الذل والظلمة والحجاب مقارنة للمعصية، فإذ تبت إلى الله زالت آثار الذنوب

Dan apabila memperbuat seorang daripada hamba Allah, dosa dan ma’siat maka jatuh sertanya gelap pada hatinya maka mitsal ma’siat itu seperti api dan gelap itu seperti asapnya. Seperti seorang menyalakan api didalam rumahnya tujuh puluh (70) tahun lamanya, adakah tiada tiada hitam rumah itu oleh asapnya? Seperti demikianlah memperbuat ma’siat seorang, jadi hitam hatinya maka tiada bersih hati yang hitam itu melainkan dengan taubat kepada Allah Ta’ala, maka jadilah hina dan gelap dan hijab bersama-sama bagi memperbuat ma’siat. Apabila taubat engkau kepada Allah سبحانه وتعالى dengan sempurna syaratnya nescaya hilang bekas dosa yang hitam pada hati itu.


Hal ini juga merupakan tafsiran kepada surah al-Muthaffifin ayat 14, dimana Allah سبحانه وتعالى berfirman maksudnya: “Sebenarnya (ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya). Bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan ma’siat) yang mereka kerjakan”

Ar-Rann yang tersebut didalam didalam ayat berkenaan telah ditafsirkan oleh Rasulullah sebagaimana dalam riwayat:Telah meriwayatkan Ibnu Jarir, at-Tirmidzi, an-Nasai dan Ibnu Majah melalui pelbagai turuq (jalan riwayat) dari Muhamad ibnu Ajlaan dari al-Qa’qa’ bin Hakiim dari Abu Soleh daripada Abu Hurairah رضي الله عنه dari Nabi صلى الله عليه وسلم, baginda bersabda (maksudnya):

إن العبد إذا أذنب ذنباً، كانت نكتة سوداء في قلبه، فإن تاب منها، صقل قلبه، وإن زاد زادت، فذلك قول الله تعالى: { كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ}وقال الترمذي: حسن صحيح، ولفظ النسائي: إن العبد إذا أخطأ خطيئة، نكت في قلبه نكتة سوداء، فإن هو نزع واستغفر، وتاب، صقل قلبه، فإن عاد، زيد فيها حتى تعلو قلبه، فهو الران الذي قال الله تعالى: { كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ

Sesungguhnya seorang hamba itu, bila melakukan dosa, maka terjadilah titik hitam dihatinya, maka bila ia bertaubat darinya, hatinya kembali berkilat, dan bila ia menambah dosanya, tambah pulalah titik hitam itu. Yang demikian itu disebut oleh Allah Ta’ala dalam firmanNya, “Sekali-kali tidak (demikian) sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka” [Kata at-Tirmidzi, hadits ini hasan shahih]


Maka untuk menjernihkan cermin tersebut maka hendaklah banyak beristighfar dan berdhikrullah.

Imam Ahmad, telah menceritakan kepada kami Sofwan bin ‘Isa, telah mengkhabarkan kepada kami Ibnu ‘Ajlaan daripada al-Qa’qa’ bin Hakiim dari Abu Soleh daripada Abu Hurairah رضي الله عنه , dia berkata, telah bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:

وقال أحمد: حدثنا صفوان بن عيسى، أخبرنا ابن عجلان عن القعقاع بن حكيم عن أبي صالح عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إن المؤمن إذا أذنب، كانت نكتة سوداء في قلبه، فإن تاب ونزع واستغفر، صقل قلبه، فإن زاد زادت حتى تعلو قلبه، وذاك الران الذي ذكر الله في القرآن: - كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ-
وقال الحسن البصري: هو الذنب على الذنب حتى يعمى القلب فيموت

Maksudnya: Sesungguhnya seorang mu’min itu apabila melakukan perbuatan dosa, terteralah titik hitam pada hatinya, dan jika ia bertaubat dan dan bila ia berhenti dan memohon ampun kepada Allah dan bertaubat, maka hatinya berkilat. Dan sanya jika dia kembali melakukan dosa, maka titik hitam itu kembali menutupi hatinya, sehingga titik hitam itu menutupi keseluruhan hatinya (jika ia berterusan melakukan dosa). Dan itulah maksud ar-Ran yang telah disebut Allah dalam al-Quran (didalam firmannya bermaksud): “Sekali-kali tidak (demikian) sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka”


Kerana itulah para shufi mengatakan bahwa:

لَدْغُ الزَّنَابِيْرِ عَلى الأَجْسَامِ المُقْرَحَةِ أَيْسَرٌ مِنْ لَدْغِ الشَّهَوَاتِ عَلى القُلُوْبِ المُتَوَجِّهَةِ

Maksudnya: Sengatan oleh beberapa ekor tebuan atas tubuh yang luka itu terlebih ringan dari sengatan syahwat-syahwat atas hati orang–orang yang menghadapkan dirinya kepada Allah.



Dan sesungguhnya hijabnya hati seorang hamba dari yang ghaib (yakni ALLAH) disebabkan oleh keaiban yang ada pada cermin hatinya daripada segala dosa dan waham.

Begitulah sekelumit dari apa yang aku pelajari dan fahami dari kuliah tersebut. Nak cerita semua … panjanggggg. Lenguh jari-jemari nak taip. Al-Maklum sajalah, taip guna satu dua jari …. :) Kuliah seterusnya adalah mengenai riyadhatun nafs dan tahdhibul akhlaq. InsyaAllah nanti aku kongsi …….

Related Posts with Thumbnails